Onderzoek in Groningen over gevolgen lockdown voor statushouder
De lockdown in maart 2020 was voor iedereen in Nederland moeilijk, maar zeker ook voor nieuwkomers: zij hadden 50% minder contacten dan daarvoor. Het gevolg is dat ze zich eenzamer voelen en hun integratie in de samenleving op dit moment bijna stilstaat.
Dat blijkt uit een onderzoek naar de psychologische gevolgen voor nieuwkomers tijdens de eerste lockdown. In een filmpje delen de onderzoekers hun hoofdbevindingen en adviezen voor de praktijk.
Het onderzoek naar de situatie van nieuwkomers tijdens de eerste lockdown in Nederland werd uitgevoerd door Nina Hansen samen met een team van studenten (Eline Heikamp, Helena Pünjer), Evert Sulman van Groningen Verwelkomt en Heel Groningen helpt en drie Syrische onderzoekers (Sama Alaloush, Adham Elias Botrous, en Majd Jabbour).
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


