Nieuws

Minister verlengt voor vijfde keer inburgeringsplicht
17 december 2020

De inburgeringsexamens weer zijn opgestart, maar de wachttijden voor het aanvragen van examens en voor het beoordelen van de examens Spreken en Schrijven blijven aanzienlijk. Om te zorgen dat inburgeraars niet de dupe worden van de Covid-19-pandemie, is de inburgeringstermijn inmiddels vier keer verlengd (drie keer met twee maanden en een keer met vier maanden). Zolang de wachttijden voor het aanmelden voor examens nog te lang zijn, is opnieuw verlenging van de inburgeringstermijn nodig. Dit schrijft minister van SZW in een brief aan de Tweede Kamer

 

Lees verder
Ouderbetrokkenheid ook in het mbo belangrijk, Promotie
17 december 2020

In hoeverre is ouderbetrokkenheid eigenlijk belangrijk voor mbo-studenten? Draagt betrokkenheid van ouders bij aan het studiesucces van mbo’ers? Elisa Boonk, promovenda aan de Open Universiteit, deed onderzoek naar deze vragen in het ROC van Twente, waar zij tevens werkzaam is als onderwijskundige.
Uit het onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid ook in het mbo van belang is.

 

Lees verder
Onderzoek naar de raakvlakken tussen taal en muziek
17 december 2020

De Taalunie en LKCA, het Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en -participatie doen al enige tijd onderzoek naar de raakvlakken tussen taal en muziek. Hoe kunnen scholen die samenhang benutten om talige en muzikale vaardigheden te stimuleren. Mieke Smits van de Taalunie en Michel Hogenes (muziekdocent en -pedagoog De Haagse Hogeschool en Codarts) lichtten in dit atelier verschillende parallellen tussen taal en muziekontwikkeling toe en zoomden vervolgens in op concrete kansen voor het maken van taal- muziekcombinaties in de les.
Hier een video die hierbij hoort.

 

Lees verder
Het 'kleindenken' van de Lage Landen
17 december 2020

Volgens Karlijn Waterman, coördinator van het Nederlands als vreemde taal bij de Nederlandse Taalunie, wordt het internationale belang van onze taal door moedertaalsprekers eerst en vooral onderschat. 
In een artikel in Veto, het onafhankelijk studentenblad van de KU Leuven, wordt hier dieper op ingegaan.

Lees verder
Leren op de werkvloer: de G-coach
17 december 2020

‘Sluit je ogen en beeld je in: wat is voor jou de ideale werknemer of collega?’, deze vraag stelt een G-coach rond communicatietechnieken. De G-coach (geletterdheidscoach) is een aanpak voor begeleiding op maat voor elke deelnemer, met deze aanpak wordt uitval zo veel mogelijk voorkomen.
In het artikel Leren op de werkvloer met een G-coach gaat Elise De Coene in op de rol van de G-coach en ze geeft acht praktische tips hoe je omgaat met de grote diversiteit aan opleidingen, niveaus en leervragen.
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Gezondheidsvaardigheden en de mismatch tussen de patiënt en de zorgomgeving
17 december 2020

Kunnen en willen alle volwassenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid en ziekte? Hoe herken je mensen die dat niet kunnen? En welke rol spelen educatie en internet op het gebied van gezondheidsvaardigheden. In het artikel Gezondheidsvaardigheden en de mismatch tussen de patiënt en de zorgomgeving gaan Monique Heijmans en Jany Rademakers in op deze vragen en op het begrip gezondheidsvaardigheden.
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Wat is de rol van de bibliotheken binnen de volwasseneneducatie?
17 december 2020

Wat hebben bibliotheken te bieden en wat zijn aandachtspunten voor de toekomst? In Leren in de bibliotheek: eenheid in verscheidenheid, een artikel uit de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren schetst Thomas Bersee de ontwikkeling van de biblio­theek naar de brede maatschappelijke bibliotheek van nu. 
Bron: Stichting expertisecentrum oefenen.nl

Lees verder
Wet inburgering in vraag en antwoord
17 december 2020

Gemeenten krijgen in de nieuwe Wet inburgering de regie om nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen, het liefst via betaald werk. Samen met de VNG en het ministerie van SZW informeert en ondersteunt Divosa gemeenten om ervoor te zorgen dat zij voorbereid zijn op hun regierol. Bij deze voorbereidingen komen allerlei vragen op. Divosa verzamelt deze vragen en geeft daar samen met het ministerie van SZW antwoord op.
In de publicatie 
Wet inburgering in vraag en antwoord vind je een overzicht van de vragen, ingedeeld op thema.

Lees verder
Nieuw: Schrijfassistent Nederlands voor anderstaligen
24 november 2020

De Schrijfassistent Nederlands voor anderstaligen is een gratis digitale schrijfhulp voor al wie het Nederlands niet als moedertaal heeft. De tool is ontwikkeld door het Instituut voor Levende Talen (ILT) van de KU Leuven, in samenwerking met de VRT en Wablieft.
Voor meer informatie klik hier.

Lees verder
100.000 inschrijvingen minder in het Vlaamse volwassenenonderwijs door coronacrisis
24 november 2020

De coronacrisis heeft een grote impact op het volwassenonderwijs.
De daling is het grootst bij de Centra voor Basiseducatie (-39%), waar
laaggeschoolden hun basisvaardigheden kunnen versterken op vlak van taal, rekenen, ICT of maatschappelijke oriëntatie.
Lees hier meer.

Beluister ook het korte interview met Joke Drijkoningen hierover.

 

Lees verder
Laatste nummer

De winnaars van de Schrijfprijs NT2

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Enkel glas

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.

Lees verder