Lezen met de Leessandwich. Een boek over leesonderwijs
De leessandwich is gemaakt om lezen boeiend te maken en leerlingen met meer interesse en meer resultaat te laten lezen. De leessandwich is er voor docenten Nederlands en docenten van vakken waarin teksten een rol spelen bij het leren. De achterliggende ideeën gelden voor alle leeftijden. De opdrachten zijn – toegespitst op de leeftijd – uitvoerbaar in primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
In het boek Lezen met de Leessandwich vindt u tekst en uitleg.
Begrijpend lezen gaat over het begrijpen van teksten. Op school is dat vaak de tekst in het schoolboek. Leerlingen zijn niet zomaar nieuwsgierig en zijn sowieso niet nieuwsgierig naar de leerinhouden van álle vakken.
De docent moet activiteiten bedenken waardoor leerlingen de teksten met een basale interesse gaan lezen. Dat is een van de grootste kunsten van het docentschap: zorgen dat leerlingen nieuwsgierigheid opbouwen voor je vak. Alleen als je een tekst wilt lezen en begrijpen, gaat de kennisopbouw lopen. Bij de lessen Nederlands heeft begrijpend lezen ook nog een andere betekenis. De docent Nederlands is in principe niet zo geïnteresseerd waar de tekst over gaat, maar in het opbouwen van leesvaardigheid van leerlingen. In de praktijk van alle dag is het lezen en begrijpen van teksten vaak: opdrachten maken bij teksten. Leerlingen zijn bezig om het goede antwoord in hun schrift te krijgen. En zo worden de lessen begrijpend lezen en de lessen met vakteksten niet de meest flitsende lessen. En vooral: zo worden er kansen gemist om leerlingen met uitdaging aan de leerstof te laten werken.
Lezen met de leessandwich
Bert de Vos en Marieken Pronk
70 pagina's, softcover. ISBN: 978 907 786 6399
Ten Brink Uitgevers
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER