Lezen met de Leessandwich. Een boek over leesonderwijs
De leessandwich is gemaakt om lezen boeiend te maken en leerlingen met meer interesse en meer resultaat te laten lezen. De leessandwich is er voor docenten Nederlands en docenten van vakken waarin teksten een rol spelen bij het leren. De achterliggende ideeën gelden voor alle leeftijden. De opdrachten zijn – toegespitst op de leeftijd – uitvoerbaar in primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (mbo).
In het boek Lezen met de Leessandwich vindt u tekst en uitleg.
Begrijpend lezen gaat over het begrijpen van teksten. Op school is dat vaak de tekst in het schoolboek. Leerlingen zijn niet zomaar nieuwsgierig en zijn sowieso niet nieuwsgierig naar de leerinhouden van álle vakken.
De docent moet activiteiten bedenken waardoor leerlingen de teksten met een basale interesse gaan lezen. Dat is een van de grootste kunsten van het docentschap: zorgen dat leerlingen nieuwsgierigheid opbouwen voor je vak. Alleen als je een tekst wilt lezen en begrijpen, gaat de kennisopbouw lopen. Bij de lessen Nederlands heeft begrijpend lezen ook nog een andere betekenis. De docent Nederlands is in principe niet zo geïnteresseerd waar de tekst over gaat, maar in het opbouwen van leesvaardigheid van leerlingen. In de praktijk van alle dag is het lezen en begrijpen van teksten vaak: opdrachten maken bij teksten. Leerlingen zijn bezig om het goede antwoord in hun schrift te krijgen. En zo worden de lessen begrijpend lezen en de lessen met vakteksten niet de meest flitsende lessen. En vooral: zo worden er kansen gemist om leerlingen met uitdaging aan de leerstof te laten werken.
Lezen met de leessandwich
Bert de Vos en Marieken Pronk
70 pagina's, softcover. ISBN: 978 907 786 6399
Ten Brink Uitgevers
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


