Nieuws
Vernieuwingen Certificaat Nederlands als vreemde taal (CNaVT)
Een gesprek met de nieuwe samenwerkingspartners van de KU Leuven, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Taalunie over de vernieuwde examens, verdere digitalisering en de nauwere samenwerking.
Taalbeleid voor meertalige en anderstalige studenten geïnventariseerd
Meer uitwisseling en overleg zou het taalbeleid van Nederlandse en Vlaamse universiteiten voor meertalige en anderstalige studenten ten goede kunnen komen. Dat blijkt uit het inventariserende onderzoek naar Meertalige en anderstalige studenten in het Nederlandstalige universitaire onderwijs: kansen en uitdagingen voor taalbeleid,
Nieuw: Lesmateriaal ICT Digitale Vaardigheden en Projecten. Summa College
ICT Digitale Vaardigheden en Projecten is een pagina met lesmateriaal dat direct is in te zetten in een klas nieuwkomers. Summa Plus, onderdeel van het Summa College uit Eindhoven, ontwierp dit lesmateriaal over digitale vaardigheden.
De pagina bevat materiaal op het gebied van Office programma’s, Windows, Fotografie, Video Bewerken en nog veel meer. Extra zijn een aantal projecten en modules, deze vind je als je wat verder naar beneden scrolt.
De digitale scheurkalender Kunst en taal voor ISK
De digitale scheurkalender Kunst en taal is speciaal ontwikkeld voor ISK’s. De kalender biedt een laagdrempelige kennismaking met kunst en cultuur aan de hand van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren met een migratieachtergrond. Door een verrassende ontmoeting met kunst in de klas, draagt de kalender bij aan zinvolle taalverwerving en taalplezier binnen ISK’s. Zie de promotievideo.
Onderzoek in Groningen over gevolgen lockdown voor statushouder
De lockdown in maart 2020 was voor iedereen in Nederland moeilijk, maar zeker ook voor nieuwkomers: zij hadden 50% minder contacten dan daarvoor. Het gevolg is dat ze zich eenzamer voelen en hun integratie in de samenleving op dit moment bijna stilstaat.
Dat blijkt uit een onderzoek naar de psychologische gevolgen voor nieuwkomers tijdens de eerste lockdown. In een filmpje delen de onderzoekers hun hoofdbevindingen en adviezen voor de praktijk.
Nieuwlander
NIEUWLANDER is een collectief van ervaringsdeskundige trainers. Zij trainen dienstverleners en nieuwkomers. Het unieke is dat de trainers meertalig zijn en zelf een vluchtelingachtergrond hebben.
Nieuwlander heeft een speciale helpdesk voor COVID19 voor statushouders met een spreekuur gerund door vrijwilligers die Arabisch of Tigrinya spreken.
Todays Teaching Tools
Als je meer wilt lezen over online onderwijs, of op zoek bent naar voor jou praktische educatieve tools, ga dan naar de site www.todaysteachingtools.com van Irene van der Spoel.
Hier is het e-book Today’s Teaching Tools; Praktische Tips voor Digitaal Onderwijs gratis te downloaden.
Als je behoefte hebt aan instructiefilmpjes, volg dan de (gratis) online cursus op www.todaysteachingtools.com/taalonderwijs-online.
Sinds 1 december is de website van de Stichting Meertalige Logopedie Nederland in de lucht. De Stichting Meertalige Logopedie Nederland heeft als doel de kwaliteit van behandeling en begeleiding van meertalige zorgvragers binnen de logopedische sector te verbeteren. Ze wil ook de vindbaarheid van meertalige logopedisten in Nederland verbeteren.
Over lezen
We lezen minder boeken en kranten dan ooit. Dat is niet goed voor onze grammaticale kennis, ontdekte Saoradh Favier in haar onderzoek bij het Max Planck Instituut. Op 10 december is de taalkundige op dit onderzoek gepromoveerd.
Nieuw: PAUL EN PAULA, leesboeken voor anderstaligen
Bij KleurRijker verschenen van de hand van NT2-docent Nina de Zwart (Noorderpoort College Groningen) Paul en Paula, twee leesboekjes voor volwassen anderstaligen, één voor taalniveau richting A1 en één voor leerders richting A2.
Paul en Paula zijn een grappig stel, dat kibbelt en plezier maakt, met familie, buren en collega’s.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder