Wet inburgering: Zorgen om de Z-route
In het werkveld van Alfabetisering NT2 leven breed gedeelde zorgen over het onderwijsaanbod voor de analfabete inburgeraar in de nieuwe inburgering.
Leden van de Expertisegroep en de werkgroep Alfabetisering NT2 van de BVNT2 ontwikkelden daarom een advies dat zij hebben aangeboden aan beleidsmakers en uitvoerders.
Goed kunnen lezen en schrijven is enorm belangrijk in onze maatschappij, maar krijgt in de pilots voor de Z-route, één van de drie leerroutes in de nieuwe wet Inburgering, nauwelijks aandacht. Inburgeren zonder lezen en schrijven?
Het advies stelt dat elke inburgeraar de kans moet krijgen om, naast het ontwikkelen van sterke mondelinge vaardigheden, ook goed te leren lezen en schrijven. Inburgering is immers gericht op volwaardige participatie en daar hoort geletterdheid zeker bij. Het gehele advies kunt u hier bekijken.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderLekker ding
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer in de rubriek Uit de praktijk, een column van Jenneke de Nerée over het wisselende gebruik van bepaalde woorden in het Nederlands.
Lees verder


