Nieuws
Verkiezing voor de Ambassade van de Verdraagzaamheid
De stichting Paleis van de Verdraagzaamheid stelt zich als doel het bevorderen van de verdraagzaamheid. Zij doet dit onder andere door initiatieven die de verdraagzaamheid bevorderen, voor het voetlicht te brengen. Daarom organiseert zij in samenwerking met de Stichting Eén Land Eén Samenleving voor de tiende keer de verkiezing voor de Ambassade van de Verdraagzaamheid onder auspiciën van de Nederlandse Commissie van UNESCO.
Woordwinst 2-leesboekjes op niveau A1-A2
Eenvoudig Communiceren heeft een tweede reeks boekjes gemaakt bij de serie Woordwinst. Ook deze boekjes zijn gebaseerd op de woordenlijst van BoomNT2 waarin de 1200 meest frequente woorden staan.Ze zijn geschreven op leesniveau A1/A2.
Doe mee met onderzoek ANT2. Oproep
Beste docenten alfabetisering NT2,
Sinds een tijdje doet Kaatje Dalderop onderzoek naar de ontwikkeling van leervaardigheden bij cursisten in de alfabetisering NT2. Jouw hulp is daarbij nodig. Zou je mee willen doen aan het onderzoek en de vragenlijst willen invullen?
Klik hier voor de link.
Workshops van Wablieft
Er is steeds meer interesse van scholen om Wablieft te gebruiken in de klas. Maar hoe doe je dat concreet?
- Welke Wablieft-producten passen het best bij je doelgroep?
- Hoe kan je lesinhoud koppelen aan de actualiteit?
- Hoe kan je concreet leesplezier bij je leerlingen stimuleren?
- Hoe werk je aan leesstrategie met Wablieft?
In deze workshops kom je het allemaal te weten!
Wablieft biedt workshops aan voor verschillende doelgroepen. Voor elke doelgroep bestaan er andere Wablieft-producten. Zo kan elke lesgever Wablieft optimaal in de les gebruiken. Meer weten klik hier.
25 juni: Online lancering van Basisboek Alfa NT2
Op vrijdag 25 juni werd in een levendige onlinebijeenkomst het Basisboek Alfa Nt2 gelanceerd. Het werd geschreven door Annemarie Nuwenhoud.
Basisboek Alfa-NT2 helpt alfa-docenten om cursisten cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest, optimaal te begeleiden op de weg naar hun geletterdheid.
De onlinebijeenkomst resulteerde niet alleen in een warm pleidooi voor maatwerk, maar ook voor behoud van echte alfabetisering in deze tijd van gerichtheid op functionaliteit. Richt je niet te snel alleen op de mondelinge vaardigheden, ontneem analfabeten geen kansen, geef hen zo nodig meer tijd. Geletterdheid is een absolute voorwaarde voor zelfstandigheid en emancipatie.
Vier pictogrammenboekjes en een woordenboekje met belangrijke zinnen voor op het gemeentehuis
Het Vlaamse Vzw ‘de Rand’ heeft vier pictogrammenboekjes uitgebracht.
De Rand helpt ook nieuwkomers in de gemeente met een woordenboekje met belangrijke zinnen voor op het gemeentehuis.
Financiële redzaamheid jonge alleenstaande vluchtelingen
Wat doe je als je maandelijks geld tekort komt? Hoe houd je je financiën op orde als je de Nederlandse (financiële) systeemwereld niet of nauwelijks kent en daarnaast geen sociaal vangnet hebt om jou te helpen? Hoeveel ruimte heb je dan nog om fouten te maken? Deze vragen zijn de realiteit voor (jonge) alleenstaande vluchtelingen in Nederland.
Movisie schreef een artikel waarin ze ingaat op de huidige financiële situatie van alleenstaande vluchtelingen en delen ervaringsdeskundigen hun kennis over wat volgens hen nodig is voor een goede ondersteuning richting financiële zelfredzaamheid.
Actief burgerschap in OKAN
Deze website van GO! richt zich naar de Vlaamse OKAN-teams die aan de slag willen gaan met het GO! leerpad Actief burgerschap in OKAN. Alle informatie over het leerpad, de achterliggende visie en de ondersteunende tools vind je op deze website.
Actief burgerschap zit in het hart van het pedagogisch project van het GO!. Als concretisering van en aanvulling op de Leerlijn Actief Burgerschap voor secundaire scholen ontwikkelde het GO! een leerpad Actief burgerschap voor OKAN.
Statushouders in het MBO
Statushouders in het MBO
KIS (Kennisplatform Integratie&Samenleving) onderzocht de onderwijs carrière van statushouders binnen het mbo, en doet aanbevelingen om deze carrière succesvol te laten verlopen.
In dit rapport brengen Suzan de Winter-Koçak en Judith Sudhölter in beeld hoe de onderwijs-carrière op het mbo van (veelal jonge) statushouders verloopt. Lukt het hen om de overstap van de entreeopleiding naar niveau twee te maken? Tegen welke mogelijke barrières lopen zij aan op niveau twee en de hogere niveaus (drie en vier) en welke goede voorbeelden zijn er te noemen vanuit de praktijk? Maar bovenal: wat is er nodig om statushouders succesvol door- en uit te (laten) stromen binnen het mbo?
Conversatieganzenbord. Uitgave De Rand
Iedereen weet dat je door spellen veel taal uitlokt. Bij De Rand kun je een leuk conversatieganzenbord voor NT2-leerders - niveau A2-B1 – downloaden.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


