Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk
Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk. Een instrument voor alle gemeenten
Volgens onderzoek van het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) richten gemeenten zich bij de arbeidstoeleiding van statushouders onbewust vooral op mannen en krijgen vrouwen niet de begeleiding die ze juist zo hard nodig hebben. De nieuwe e-learning module ‘Vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk’ helpt uitvoerend professionals bij gemeenten om vanuit een meer gendersensitieve blik verder te kijken dan hun eigen, soms stereotiepe aannames.
Veel gemeenten zijn succesvol in hun streven om statushouders aan werk te helpen. Wie gerichter kijkt, ziet dat vooral mannen (weer) arbeids-participeren. ‘Vrouwelijke nieuwkomers zijn minder vaak aan het werk, ook als ze al langer in Nederland wonen’, beaamt KIS-projectleider Joline Verloove. ‘Soms ligt dit aan de situatie. Waar begeleiding vanuit de gemeente "nu" start, creëren sommige vrouwen liefst eerst een stabiele thuissituatie. Is hun man aan het werk en gaan de kinderen naar school, dan zijn ze zelf aan de beurt; jaren later dus. Verder willen vrouwelijke nieuwkomers vaak werk dat buiten hun bereik ligt, althans op korte termijn, zoals in de zorg of kinderopvang. Hier kom je zonder diploma’s en een hoger taalniveau eigenlijk niet aan de slag.’
Meer over het onderzoek vindt u hier.
En u kunt een filmpje bekijken dat duidelijk maakt waar de onlinetraining over gaat.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


