Nieuws

Evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor het po, v(s)o, so en mbo.
19 december 2021

Het ministerie van OCW is gestart met de evaluatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen voor het po, v(s)o, so en mbo. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ResearchNed en het Expertisecentrum Nederlands. Doel van deze evaluatie is om na te gaan in hoeverre de doelstellingen beoogd met de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen (die in 2010 is ingevoerd) behaald zijn.

 

Lees verder
Nieuwe Wet Inburgering heeft grote gevolgen voor de schoolloopbaan van ISK-leerlingen
19 december 2021

De nieuwe Nederlandse Wet Inburgering die op 1 januari 2022 in gaat heeft grote gevolgen voor de schoolloopbaan van ISK-leerlingen die inburgeringsplichtig worden. Ook de doorstroom via/naar Entree loopt gevaar. LOWAN vraagt hier dringend aandacht voor.

Meer informatie over de verandering ISK na 1 januari 2022 kunt u lezen in deze brief van het ministerie van SZW.

 

Lees verder
Loopbaan na de ISK: jongeren vertellen
19 december 2021

In de LOWAN-serie ‘Na de ISK’ vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? In aflevering 4 vertelt Aziz uit Syrië over zijn route van de ISK naar de HKU.

 

 

 

Lees verder
Begeleiden van zelfsturing en samenwerking - Actief leren in vo en mbo
19 december 2021

Om actief te leren is het van belang dat leerlingen zichzelf kunnen sturen en kunnen samenwerken. Van docenten wordt verwacht dat zij een leeromgeving creëren die actief leren bevordert en dat zij leerlingen de vaardigheden bijbrengen voor zelfsturing en samenwerking. Belangrijk daarbij is dat docenten op de juiste manier de juiste feedback geven. 

Het boek behandelt de leertheoretische en maatschappelijke achtergronden van actief leren, biedt inzicht in de bedoelingen van actief leren en geeft handreikingen voor het begeleiden ervan. Casussen van klassensituaties verbinden de theorie met de dagelijkse praktijk. 

Doelgroep

Het boek Begeleiden van zelfsturing en samenwerking is geschreven voor (aankomende) docenten in het vo en mbo die willen leren om hun leerlingen beter te begeleiden tijdens actief leren.

Auteurs: Linda van den Bergh, Anje Ros, Quinta Kools, Hanneke de Laat en Petra Poelmans (allen werkzaam bij Fontys Opleidingscentrum).

 

Begeleiden van zelfsturing en samenwerking. Actief leren in het vo en mbo

Uitgeverij Coutinho

206 pagina's

€ 26,95

Lees verder
INTT ontwikkelt Online verdiepingsmodule ‘Feedback op schrijfproducten’
19 december 2021

In opdracht van de Taalunie ontwikkelt het INTT een aantal verdiepingsmodules voor docenten Nederlands als Vreemde Taal. Zoals wellicht bekend, ondersteunt de Taalunie alle NVT docenten die wereldwijd in circa 40 landen werkzaam zijn en aldaar de Nederlandse taal onderwijzen.

Naast de drie reeds bestaande basismodules voor deze doelgroep, ontwikkeld door CTO in Leuven, wordt het aanbod flink uitgebreid met verschillende nascholingsmodules die afzonderlijk van elkaar zijn te volgen. Zowel CTO als het INTT breiden het aanbod uit.

In december verschijnt Feedback op schrijfproducten in de leeromgeving van de Taalunie, een praktische module met tips & tools en voorbeelden van wat te doen met een tekst van een cursist. Begin volgend jaar volgen Online onderwijs en twee modules over Spreken.

 

Lees verder
Winnaars videowedstrijd 'Hoe oefen jij je Nederlands?' bekend!
15 november 2021

De winnaars van de videowedstrijd 'Hoe oefen jij je Nederlands?' zijn bekend! 

Proficiat aan klasgroep 3.1 van CVO Lethas Brussel, de Brugse Spraakmakers uit Stad Brugge en buddywerking De Brugwacht uit Gemeente Wetteren!

Alle inspirerende inzendingen kun je bekijken via het YouTubekanaal van Nederlands oefenen (playlist: ‘Hoe oefen jij Nederlands?’).

 

Lees verder
Oproep: denk mee over nieuws in makkelijke taal
15 november 2021

Nieuws in makkelijke taal

De NOS heeft samen met de stichting Lezen en Schrijven een nieuwsformat ontwikkeld: het NOS Nieuws van de Week: drie onderwerpen in makkelijke taal. Dit is een journaal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal (NT1’ers en NT2’ers), waarin drie nieuwsonderwerpen van die week aan bod komen.

De NOS zoekt contact met taal-docenten die mee willen doen met dit project en feedback willen geven.

https://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweekhttps://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweek

Lees verder
Studiedag LOWAN-vo een groot succes
10 november 2021

Op maandag 8 november 2021 organiseerde LOWAN-vo in de Reehorst te Ede de jaarlijkse studiedag voor alle betrokkenen bij het nieuwkomersonderwijs VO (ISK’s). 
De studiedag was een groot succes. Circa 700 deelnemers waren present. 

Lees verder
Studiemiddag over Gezondheid en Taal op 19 november 2021
27 oktober 2021

Op 19 november organiseren ITTA, Pharos en Stichting Het Begint met Taal een online studiemiddag over Gezondheid en Taal.

De gezondheid en het welzijn van je cursisten zijn een voorwaarde voor leren. Maar hoe kun je aandacht besteden aan lichamelijke en psychische gezondheid in je les? En hoe geef je cursisten de taal en kennis mee om zich te redden in ons complexe zorgstelsel? En hoe kunnen taalscholen en taalcoaches hier eventueel in samenwerken?

 

Lees verder
Nieuws vanuit de BVNT2: relevante wijzigingen in nieuwe handleiding van Blik op Werk 2022.
27 oktober 2021

In de nieuwsbrief van de BVNT2 van oktober 2021 staat interessant nieuws voor NT2-docenten die in Nederland les geven binnen de inburgering.

Hieronder nemen we integraal de tekst, geschreven door het BVNT2 bestuur, over.

Relevante wijzigingen voor NT2-docenten in de nieuwe handleiding van Blik op Werk 2022.

Eind van dit jaar zal Blik op Werk de handleiding 2022 voor het keurmerk publiceren. Hier willen we vast de belangrijkste wijzigingen relevant voor NT2-docenten met jullie delen. Let op: het is nog een conceptversie dus er kunnen nog wijzigingen vervallen of bijkomen.

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder