Nieuws
Winnaar Lestrofee bekend: BENO
Op het Lescongres van 8 oktober is de winnaar van de LEStrofee bekend gemaakt. Onder luid applaus ontving Joy Develder van het project BENO de prachtige glazen trofee gemaakt door Susan Hammond. In de trofee is de tekst Taal overbrugt gegraveeerd. Dit illustreert mooi waar het project voor staat. BENO betekent Basiseducatie na OKAN en is bedoeld voor jongeren vanaf 17 jaar die na één tot anderhalf jaar OKAN1 het Nederlands niet genoeg onder de knie hebben om verder te leren of te gaan werken.Hier leest u meer over Beno. Ook de andere genomineerden werden in het zonnetje gezet. Ithaka filmt, Taal & Horeca, KanGa en NOSNieuws van de week. In het juryrapport kun je de onderbouwing lezen.
nieuw spel: lingobingobox
Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?
Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Welke Belgische specialiteit zie je op deze foto? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?
Springen in Rotterdam! Lescongres op 8 oktober
Les bestaat veertig jaar. Dat wordt gevierd met een congres onder het motto de Sprong.
Iedere vijf jaar ontmoeten (nieuwe) lezers, redactieleden en vrienden van Les elkaar op een congres. Ook dit jaar weer! Zaterdag 8 oktober is het zover! Zorg dat je erbij bent.
Programma
Je kunt genieten van:
- lezing van Mariet Schiepers, directeur Centrum van Taal en Onderwijs, Leuven
- drie workshoprondes van ieder een uur, met de keus uit 47 Vlaamse en Nederlandse workshops
- de uitreiking van de Lestrofee
- de aftrap voor de Schrijfprijs NT2 2022-2023
- momenten om nieuwe collega’s te leren kennen en ervaringen uit te wisselen
- een uitgebreide informatiemarkt met presentatie van de nieuwste materialen
- een heerlijke lunch, frisse tussendoortjes en borrel en een spetterende muzikale afsluiting met Lennaert Maes en Andrei Bonski
Plaats: Postillon Convention Centre – Beursplein 37, 3011 AA Rotterdam
Datum: zaterdag 8 oktober 2022
Tijd:10.00 tot 17.30 uur - inloop vanaf 09.30
Prijs: € 130,-
Beschrijving workshops: https://www.lescongres.org/Infomateriaal/Beschrijvingen%20workshops.pdf
Inschrijving: www.lescongres.org
flyer: klik hier
14/01 webinar “Literacy and Second Language Learning for the Linguistic Integration of Adult Migrants” (LASLLIAM)
Hhe Council of Europe Reference Guide organiseert een webinar over “Literacy and Second Language Learning for the Linguistic Integration of Adult Migrants” (LASLLIAM) op vrijdag 14 januari 2022 15:00-17:00 (CET).
Aanmelden kan tot 3 januari 2022.Klik daarvoor op dit formulier.
Een podcast van de Taalunie: De taalcompetente leraar
Elke leraar doet dagelijks een beroep op taal. Dat lukt het beste wanneer de leraar ook een taalcompetente leraar is. Maar wat maakt een leraar taalcompetent? En op welke kennis, vaardigheden en attitudes kan een taalcompetente leraar een beroep doen? Je ontdekt het in de podcast 'De taalcompetente leraar' van Taalunie.
Twee nieuwe NT2lesbrieven van ThiemeMeulenhoff
Twee nieuwe lesbrieven van ThiemeMeulenhoff
Uitgeverij ThiemeMeulenhoff maakt af en toe gratis lesbrievenvoor NT2 docenten. Onlangs zijn er twee bijgekomen: buitenschools spreken & werken met woorden. Zie hier voor meer informatie.
Ondersteuningsaanbod NT2020 voor NT2 professionals
Dit jaar biedt NT2020 een ondersteuningsaanbod voor de NT2 professionals. NT2020 wordt via de vier Vlaams pedagogische begeleidingsdiensten aangeboden en is er voor iedere NT2-professional van elk net!
Info en data voor geplande bijeenkomsten vind je via deze link. Deelname aan de lerende netwerken is gratis. Vooraf (online) inschrijven is nodig en doe je best ruim vooraf want het aantal plaatsen is beperkt.
Vanaf dit schooljaar organiseert NT2020 samen met de VDAB ook werkgroepen en lerende netwerken voor leerkrachten die voortrajecten NT2 aanbieden met een VDAB-pakket (Sector 2 en Verkoopstalent). De betrokken centra worden hiervoor rechtstreeks gecontacteerd en data worden zoveel mogelijk in onderling overleg met de deelnemers bepaald.
Organiseer je zelf een vorming die openstaat voor collega’s NT2 uit andere centra, dan maken wij jouw aanbod graag bekend via de kalender op onze website. Jouw aanbod kan je via deze link communiceren.
De projectgroep NT2020 bestaat uit: Sarah Bossaert (GO!), Lies Declerck (Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Els Willems (POV), Elisabeth Serreyn (OVSG)
Onderzoek: monitor uitstroom ISK-leerlingen Taalcentrum in Amersfoort
De gemeente Amersfoort en het Taalcentrum Amersfoort hebben de schoolloopbanen van oud ISK-leerlingen in kaart laten brengen door KBA uit Nijmegen.
Het onderzoek geeft interessante, nieuwe inzichten en aanknopingspunten voor ISK-scholen en regionale partijen om tot gezamenlijke routes, begeleiding en ondersteuning van deze kwetsbare doelgroep te komen. Maar lezen of het rapport downladen kan hier.
Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk
Nieuwe e-learning van KIS: vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk. Een instrument voor alle gemeenten
Volgens onderzoek van het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) richten gemeenten zich bij de arbeidstoeleiding van statushouders onbewust vooral op mannen en krijgen vrouwen niet de begeleiding die ze juist zo hard nodig hebben. De nieuwe e-learning module ‘Vrouwelijke nieuwkomers begeleiden op weg naar werk’ helpt uitvoerend professionals bij gemeenten om vanuit een meer gendersensitieve blik verder te kijken dan hun eigen, soms stereotiepe aannames.
Maak er geen punt van! - Feedback geven op schrijfproducten- Een boek voor docenten.
Feedback is een zeer effectief middel om leerlingen en studenten beter te leren schrijven. Maar wanneer in het schrijfproces geef je feedback, waar geef je feedback op en hoe formuleer je je feedback? In het boek Maak er geen punt van! bespreken de auteurs deze kwesties en bieden ze docenten van alle onderwijsniveaus houvast bij het geven van effectieve feedback op schrijfproducten.
Het boek beschrijft hoe docenten het proces van feedback geven kunnen inrichten. Ook geeft het boek suggesties voor werkvormen voor het inzetten van peerfeedback. Behalve theorie bevat het boek een concreet stappenplan waarvan het gebruik met behulp van voorbeeldteksten op verschillende onderwijsniveaus wordt toegelicht.
Doelgroep
Dit boek is geschreven voor docenten van po tot wo, lerarenopleiders, docenten in opleiding, taaldocenten en vakdocenten die schrijfproducten van leerlingen en studenten beoordelen.
Feedback geven op schrijven. Maak er geen punt van!
Uitgeverij Coutinho
132 pagina's
€ 22,95
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


