PISA rapport – 2022: leesvaardigheid van leerlingen daalt
Laat je inspireren voor goed en leuk leesonderwijs door het Lesleesdossier
Nederlandse leerlingen zijn steeds minder vaardig op het vlak van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen; met name de leesvaardigheid van leerlingen daalde fors. Deze daling in basisvaardigheden doet zich voor door heel Europa. Dat blijkt uit de resultaten van het PISA-2022 onderzoek van de OESO, die op 5 december zijn gepubliceerd.
PISA staat voor Programme for International Student Assessment en is een grootschalig internationaal vergelijkend trendonderzoek naar de wijze waarop 15-jarige leerlingen worden voorbereid op het functioneren als mondige burger in de huidige kennismaatschappij.
Hoe kunnen we lezen leuk en leerzaam maken? In Les besteden we vaak aandacht aan deze taalvaardigheid. Als extra service zijn de meest actuele artikelen over lezen, over leesstrategieën en over lezen voor plezier gebundeld in het dossier Lezen. Doe er je voordeel mee.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderLekker ding
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer in de rubriek Uit de praktijk, een column van Jenneke de Nerée over het wisselende gebruik van bepaalde woorden in het Nederlands.
Lees verder


