PISA rapport – 2022: leesvaardigheid van leerlingen daalt
Laat je inspireren voor goed en leuk leesonderwijs door het Lesleesdossier
Nederlandse leerlingen zijn steeds minder vaardig op het vlak van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen; met name de leesvaardigheid van leerlingen daalde fors. Deze daling in basisvaardigheden doet zich voor door heel Europa. Dat blijkt uit de resultaten van het PISA-2022 onderzoek van de OESO, die op 5 december zijn gepubliceerd.
PISA staat voor Programme for International Student Assessment en is een grootschalig internationaal vergelijkend trendonderzoek naar de wijze waarop 15-jarige leerlingen worden voorbereid op het functioneren als mondige burger in de huidige kennismaatschappij.
Hoe kunnen we lezen leuk en leerzaam maken? In Les besteden we vaak aandacht aan deze taalvaardigheid. Als extra service zijn de meest actuele artikelen over lezen, over leesstrategieën en over lezen voor plezier gebundeld in het dossier Lezen. Doe er je voordeel mee.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER