Nieuws
Verschenen: Meertaligheid in het basisonderwijs
Meertaligheid in het basisonderwijs is een verslag van onderzoek naar de integratie van meertalige didactiek in het basisonderwijs naar aanleiding van het traject Curriculum.nu
Onderzoek: uitdrukkingen oefenen is belangrijk voor NT2-leerders
De afgelopen vier jaar gingen onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen na hoe en wanneer moedertaalsprekers en tweedetaalleerders uitdrukkingen leren en hoe belangrijk die kennis is. Uit de resultaten van dit ISLA-project bleek dat uitdrukkingen vrij laat verworven worden en dat er extra aandacht nodig is bij tweedetaalleerders.
Luistertaal
Luistertaal is een laagdrempelige manier van meertalige communicatie, die ook grensverkeer en samenwerking tussen naburige Europese regio's en landen kan bevorderen. Bij het gebruik van luistertaal blijven gespreks-partners elk hun eigen taal spreken, maar ze verstaan de taal van de ander wel. Tijdens het Taalcongres in het Vlaams Parlement in 2015 vroeg de Interparlementaire Commissie hierop in te zetten.
Onderzoek naar Luistertaal
Samen met verschillende onderzoekers doet de Taalunie onderzoek naar luistertaal of lingua receptiva. De Taalunie wil het concept 'luistertaal' nader beschrijven, invullen en concretiseren, zodat het in de praktijk meer kan worden gebruikt. Het onderzoek is gepubliceerd in januari 2020.
Anderstalige ouders en afstandsonderwijs
Vorig jaar maakte Kyra Fastenau voor het onderwijstijdschrift Klasse een reportage op Brusselse basisschool Klavertje Vier. Ze sprak met ouders die de taal en schoolcultuur van het nieuwe land net leerden kennen. Hoe zouden deze mensen afstandsonderwijs ervaren? Haar interview met vijf anderstalige moeders verscheen in Mo* Magazine.
Bron:VOCVO-Nieuwsbrief
Nieuw: Beeldboek Feest!
Feest! is een beeldboek, met heel eenvoudige tekst en prachtige foto's van Jimmy Kets. Het boek is een vervolg op de soap voor anderstaligen Nieuw Leven. Je kan het boek ook lezen zonder dat je de filmpjes zag.
Nieuw: Mooie ogen
Mooie Ogen is een leesboekje voor jongvolwassenen en volwassenen die nog maar kort Nederlands aan het leren zijn. De hoofdpersoon is een jonge vrouw die in een gewone woonwijk in Utrecht woont.
Nieuw: NT2-cahier Meer doen met lezen
Goed en vlot kunnen lezen is heel belangrijk voor de taalverwerving. In het NT2-Cahier Meer doen met lezen worden handvatten geboden om op een speelse en activerende manier de leesvaardigheid te bevorderen.
Bronnen voor afstandsonderwijs
Door het coronavirus en de daarmee samenhangende maatregelen staat het afstandsonderwijs in het brandpunt van de belangstelling. Ook in Inburgering/Onthaal en ISK/OKAN-groepen vindt veel afstandsonderwijs plaats.
Vindplaatsen van actuele informatie rond Afstandsonderwijs vindt u hieronder.
Taalunie: de staat van het Nederlands
Een van de rijke informatiebronnen die de Taalunie biedt is de Staat van het Nederlands, een tweejaarlijks onderzoek onder Nederlanders, Vlamingen, Brusselaars en Surinamers naar de talen die ze in verschillende sociale situaties gebruiken. Download meer informatie en bronmateriaal op Nederlands online.
Informatie over Corona in begrijpelijke taal
Voor volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen stelt Stichting Lezen en Schrijven een onlinepagina beschikbaar met informatie over het coronavirus in begrijpelijke taal. En met tips over hoe je zelf eenvoudiger kunt communiceren.
In Vlaanderen wordt de informatie over Corona in begrijpelijke taal gebundeld door Wablieft.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER