Nieuws
Nieuw: Said El Haji, Gemeente zegt ik Nederlands leren
Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal is, zoals vluchtelingen en oudkomers. In Gemeente zegt ik Nederlands leren doet hij daar met veel humor en medeleven verslag van.
Nieuwsbrief netwerk NT1-docenten
Bent u werkzaam als NT1-docent?
Meldt u dan aan voor de NT1-docenten-nieuwsbrief, vóór en dóór docenten NT1.
Voorgaande edities bekijken en aanmelden voor de nieuwsbrief kan via http://www.nt1-docenten.nl.
Het netwerk organiseert 20 januari 2021 een conferentie in Woerden.
Leesboekjes voor Duitstaligen
Er is een nieuwe serie leesboekjes voor Duitstaligen die Nederlands willen leren, verschenen. De spannende boekjes zijn geheel in het Nederlands en voorzien van een woordenlijst Nederlands-Duits en een aantal oefeningen. Het niveau varieert van A1 (een strip) tot A2+. Met titels als Dood in de grachten en De moordenaar van Den Haag heb je een spannende krimi in handen.
Voor meer informatie klik hier.
Taal in beeld. 45 taalgerichte werkvormen bij beeldmateriaal
Door het inzetten van beeld voelen cursisten zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt bij het leren van een nieuwe taal.
In het boek Taal in beeld zijn 45 eigentijdse oefeningen opgenomen die docenten in hun lessen kunnen gebruiken om leerlingen met beelden te prikkelen, nieuwsgierig te maken en taal uit te lokken.
PLEIN 16, woordenschatpakket voor jongeren
PLEIN 16 is een woordenschatpakket voor jongeren van 12 tot 16 jaar die Nederlands leren. De focus ligt op woordenschatverwerving en mondelinge communicatie (spreken en luisteren). Het taalpakket sluit aan bij de leefwereld van tieners en bestaat uit leuke verhalen, liedjes, taalriedels, uitspraakoefeningen en spelletjes. Het is een uitstekende motiverende aanvulling op traditioneler schools lesmateriaal.
PLEIN 16 is vooral gericht op nieuwkomers in Nederland en Vlaanderen, maar de cursus is geschikt voor alle jongeren die Nederlands leren, zowel binnen als buiten het taalgebied.
Kim Koelewijn, Peter Schoenaerts, PLEIN 16. Boom NT2.
Isbn: 9789024433803. Prijs: € 39,90
Luister hier alvast naar eenliedje.
BVNT2 Behoefteonderzoek ICT, blended learning en afstandsonderwijs
De BVNT2 (Werkgroepen Alfabetisering en ICT, blended learning en afstandsonderwijs) wil achterhalen welke ontwikkelingen er zijn doorgemaakt door docenten, cursisten en taalscholen op het gebied van afstandsonderwijs en blended learning in de afgelopen maanden (sinds 16 maart). Daartoe voert ze een behoefteonderzoek uit.
Over de leerbaarheidstoets. Nieuwe publicatie BVNT2
In het kader van de nieuwe inburgering gaat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ook opnieuw een Leerbaarheidstoets introduceren. Ook gemeenten hebben daar veel belangstelling voor. Vanuit de BVNT2 worden kanttekeningen geplaatst bij zo’n instrument. Veel AlfaNT2-docenten en NT2-deskundigen waarschuwen. Zij zien liever een meer bij de doelgroep passende oplossing: een intake- en observatieprocedure.
Bron: site BVNT2
Unieke taalgids over alledaags Nederlands
Speaking Dutch like a Native is de titel van een unieke taalgids over alledaags Nederlands. In deze Engelstalige gids belicht taaldocent dr. Lijntje Pronk talloze woorden en uitdrukkingen die vooral in informeel, gesproken Nederlands gebruikt worden. De taalgids is vooral gericht op halfgevorderde en gevorderde studenten en cursisten.
Stand van zaken taaleis mondelinge Nederlandse taalvaardigheid 3F voor pedagogisch medewerkers
De nieuwe streefdatum voor wijziging van de Regeling wet kinderopvang is 1 oktober 2020. Daarin zal verduidelijkt worden wanneer aan de wettelijke beroepsvereiste mondelinge Nederlandse taalvaardigheid 3F wordt voldaan en hoe deze op het diploma en de resultatenlijst vermeld zou moeten worden.
Bron: Kennispunt MBO taal en rekenen, 3 juli 2020
Doorgaande leeslijn van 0-20 jaar
Stichting Lezen maakt zich sterk voor een leesomgeving waarin kinderen willen, kunnen en blijven lezen. In de publicatie De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 jaar wordt op basis van wetenschappelijke inzichten de leesontwikkeling van kinderen en jongeren beschreven.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


