Nieuws
Steffie: Het coronavirus
Op Oefenen.nl legt Steffie alles uit over het coronavirus. Ze vertelt je wat je wel en wat je niet moet doen. Zo kan jij ervoor zorgen dat jij en anderen niet ziek worden.
Queridon taal & horeca wint Utrechtse Diversiteitsprijs 2020
Stichting Queridon taal & horeca is de winnaar van de Utrechtse Diversiteitsprijs 2020. Wethouder Linda Voortman reikte de prijs op 5 mei telefonisch uit. Queridon geeft nieuwe Utrechters een start op de arbeidsmarkt.
Tips voor Online lesgeven
Op de LOWAN- site staan een paar zeer bruikbare tips voor Online lesgeven; interessant ook als de coronamaatregelen iets worden versoepeld. Zie ook het bestand Taalontwikkelend werken met Forms.
Lesvoorbeeld LessonUp Alfa A
In LessonUp kun je interactieve lessen maken met video, afbeeldingen en interactieve vragen. Linda Duin, mentor en docent NT2 en Alfabetisering bij ISK Schakel aan Zee, blogger voor LOWAN en Facebook ANT2 maar mee, geeft eeb uitgewerkt Lesvoorbeeld van een LessonUp Alfa A (voor één dag).
Oefenen.nl: Differentiëren: recht doen aan verschillen tussen deelnemers
Interessante achtergrondliteratuur verschijnt bij stichting oefenen.nl. Stichting oefenen.nl publiceert onder de titel Leren in de Educatie zinnige en leerzame achtergrondartikelen over werken met laaggeletterden.
Onderstaand artikel heeft de titel: Differentiëren: recht doen aan verschillen tussen deelnemers.
Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering verlengd
Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. De regie op de uitvoering van de wet komt bij de gemeenten te liggen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondersteunt gemeenten bij de voorbereiding op de nieuwe wet door het organiseren van een pilotprogramma. Daarin doen 97 gemeenten in 39 pilots ervaringen op met de nieuwe inburgeringswet. Die ervaringen worden breed gedeeld en gebruikt voor het inrichten van een lerend, adaptief inburgeringstelsel.
Zie ook de site van het ministerie szw
Verschenen: Meertaligheid in het basisonderwijs
Meertaligheid in het basisonderwijs is een verslag van onderzoek naar de integratie van meertalige didactiek in het basisonderwijs naar aanleiding van het traject Curriculum.nu
Onderzoek: uitdrukkingen oefenen is belangrijk voor NT2-leerders
De afgelopen vier jaar gingen onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen na hoe en wanneer moedertaalsprekers en tweedetaalleerders uitdrukkingen leren en hoe belangrijk die kennis is. Uit de resultaten van dit ISLA-project bleek dat uitdrukkingen vrij laat verworven worden en dat er extra aandacht nodig is bij tweedetaalleerders.
Luistertaal
Luistertaal is een laagdrempelige manier van meertalige communicatie, die ook grensverkeer en samenwerking tussen naburige Europese regio's en landen kan bevorderen. Bij het gebruik van luistertaal blijven gespreks-partners elk hun eigen taal spreken, maar ze verstaan de taal van de ander wel. Tijdens het Taalcongres in het Vlaams Parlement in 2015 vroeg de Interparlementaire Commissie hierop in te zetten.
Onderzoek naar Luistertaal
Samen met verschillende onderzoekers doet de Taalunie onderzoek naar luistertaal of lingua receptiva. De Taalunie wil het concept 'luistertaal' nader beschrijven, invullen en concretiseren, zodat het in de praktijk meer kan worden gebruikt. Het onderzoek is gepubliceerd in januari 2020.
Anderstalige ouders en afstandsonderwijs
Vorig jaar maakte Kyra Fastenau voor het onderwijstijdschrift Klasse een reportage op Brusselse basisschool Klavertje Vier. Ze sprak met ouders die de taal en schoolcultuur van het nieuwe land net leerden kennen. Hoe zouden deze mensen afstandsonderwijs ervaren? Haar interview met vijf anderstalige moeders verscheen in Mo* Magazine.
Bron:VOCVO-Nieuwsbrief
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder