Nieuws

Steffie: Het coronavirus
19 mei 2020

Op Oefenen.nl legt Steffie alles uit over het coronavirus. Ze vertelt je wat je wel en wat je niet moet doen. Zo kan jij ervoor zorgen dat jij en anderen niet ziek worden.

 

Lees verder
Queridon taal & horeca wint Utrechtse Diversiteitsprijs 2020
18 mei 2020

Stichting Queridon taal & horeca is de winnaar van de Utrechtse Diversiteitsprijs 2020. Wethouder Linda Voortman reikte de prijs op 5 mei telefonisch uit. Queridon geeft nieuwe Utrechters een start op de arbeidsmarkt.

Lees verder
Tips voor Online lesgeven
18 mei 2020

Op de LOWAN- site staan een paar zeer bruikbare tips voor Online lesgeven; interessant ook als de coronamaatregelen iets worden versoepeld. Zie ook het bestand Taalontwikkelend werken met Forms.

Lees verder
Lesvoorbeeld LessonUp Alfa A
18 mei 2020

In LessonUp kun je interactieve lessen maken met video, afbeeldingen en interactieve vragen. Linda Duin, mentor en docent NT2 en Alfabetisering bij ISK Schakel aan Zee, blogger voor LOWAN en Facebook ANT2 maar mee, geeft eeb uitgewerkt Lesvoorbeeld van een LessonUp Alfa A (voor één dag). 

 

 

Lees verder
Oefenen.nl: Differentiëren: recht doen aan verschillen tussen deelnemers
18 mei 2020

Interessante achtergrondliteratuur verschijnt bij stichting oefenen.nlStichting oefenen.nl publiceert onder de titel Leren in de Educatie zinnige en leerzame achtergrondartikelen over werken met laaggeletterden. 

Onderstaand artikel heeft de titel: Differentiëren: recht doen aan verschillen tussen deelnemers.

 

Lees verder
Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering verlengd
18 mei 2020

Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet inburgering in werking. De regie op de uitvoering van de wet komt bij de gemeenten te liggen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondersteunt gemeenten bij de voorbereiding op de nieuwe wet door het organiseren van een pilotprogramma. Daarin doen 97 gemeenten in 39 pilots ervaringen op met de nieuwe inburgeringswet. Die ervaringen worden breed gedeeld en gebruikt voor het inrichten van een lerend, adaptief inburgeringstelsel.
Zie ook de site van het ministerie szw

 

 

Lees verder
Verschenen: Meertaligheid in het basisonderwijs
18 mei 2020

Meertaligheid in het basisonderwijs is een verslag van onderzoek naar de integratie van meertalige didactiek in het basisonderwijs naar aanleiding van het traject Curriculum.nu

Lees verder
Onderzoek: uitdrukkingen oefenen is belangrijk voor NT2-leerders
18 mei 2020

De afgelopen vier jaar gingen onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen na hoe en wanneer moedertaalsprekers en tweedetaalleerders uitdrukkingen leren en hoe belangrijk die kennis is. Uit de resultaten van dit ISLA-project bleek dat uitdrukkingen vrij laat verworven worden en dat er extra aandacht nodig is bij tweedetaalleerders.

 

 

Lees verder
Luistertaal
18 mei 2020

Luistertaal is een laagdrempelige manier van meertalige communicatie, die ook grensverkeer en samenwerking tussen naburige Europese regio's en landen kan bevorderen. Bij het gebruik van luistertaal blijven gespreks-partners elk hun eigen taal spreken, maar ze verstaan de taal van de ander wel. Tijdens het Taalcongres in het Vlaams Parlement in 2015 vroeg de Interparlementaire Commissie hierop in te zetten.

Onderzoek naar Luistertaal
Samen met verschillende onderzoekers doet de Taalunie onderzoek naar luistertaal of lingua receptiva. De Taalunie wil het concept 'luistertaal' nader beschrijven, invullen en concretiseren, zodat het in de praktijk meer kan worden gebruikt. Het onderzoek is gepubliceerd in januari 2020.

Lees verder
Anderstalige ouders en afstandsonderwijs
17 mei 2020

Vorig jaar maakte Kyra Fastenau voor het onderwijstijdschrift Klasse een reportage op Brusselse basisschool Klavertje Vier. Ze sprak met ouders die de taal en schoolcultuur van het nieuwe land net leerden kennen. Hoe zouden deze mensen afstandsonderwijs ervaren? Haar interview met vijf anderstalige moeders verscheen in Mo* Magazine.  
Bron:VOCVO-Nieuwsbrief

 

Lees verder
Laatste nummer

De winnaars van de Schrijfprijs NT2

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Enkel glas

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.

Lees verder