Doorgaande leeslijn van 0-20 jaar
Stichting Lezen maakt zich sterk voor een leesomgeving waarin kinderen willen, kunnen en blijven lezen. In de publicatie De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 jaar wordt op basis van wetenschappelijke inzichten de leesontwikkeling van kinderen en jongeren beschreven.
Welke factoren remmen en welke factoren stimuleren deze ontwikkeling? Deze doorgaande leeslijn is daarmee het fundament onder een effectieve aanpak om kinderen en jongeren te laten uitgroeien tot gemotiveerde, leesvaardige en literair competente volwassenen.
De doorgaande leeslijn is bedoeld voor alle beleidsmakers en professionals in de kinderopvang, het onderwijs en bij bibliotheken die weloverwogen beslissingen willen nemen over het stimuleren van het leesplezier en van de leescompetentie van kinderen en jongeren.
Webinar De doorgaande leeslijn
Naar aanleiding van het verschijnen van De doorgaande leeslijn organiseerde Stichting Lezen een webinar. Hierin gaven verschillende experts hun visie op een doorgaande leeslijn. Leesplezier en leesmotivatie zijn daarbij het uitgangspunt. Het webinar over de doorgaande leeslijn is tot 1 oktober 2020 terug te kijken via Youtube.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder