Nieuws

19 oktober 2020

Wablieft, Centrum voor duidelijke taal, wil de wereld begrijpelijk maken met nieuws dat eenvoudig en duidelijk is en boeken die vlot lezen. Er is steeds meer interesse van scholen om Wablieft te gebruiken in de klas. Maar hoe doe je dat concreet?

Dit schooljaar start Wablieft met nieuwe workshops: ‘Hoe ga je met Wablieft aan de slag in je les?’  Welke Wablieft-producten passen het best bij je doelgroep? Hoe kan je lesinhoud koppelen aan de actualiteit? Hoe kan je leesplezier stimuleren?
Zie voor onderwerpen en data de agenda. 
De eerste workshops vinden plaatst op 10 en 12 november in Brussel.

Lees verder
Laaggeletterde nieuwkomers in Vlaanderen. Onderzoek
19 oktober 2020

Taal- en geletterdheidstrajecten leiden niet altijd tot duurzame en succesvolle participatie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven bundelde de krachten met het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, om vanuit een interdisciplinaire bril nieuwe onderzoeksgebaseerde impulsen te kunnen geven aan het huidige beleid:

Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse en
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)

Lees verder
Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt. Onderzoek
19 oktober 2020

De Vlaamse samenleving wordt steeds digitaler. Laaggeletterde nieuwkomers zijn niet altijd voldoende digitaal vaardig wat een volwaardige participatie aan hun nieuwe maatschappij in de weg staat. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven en het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, gingen in het onderzoe Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt na welke mate laaggeletterde nieuwkomers al dan niet digitaal vaardig zijn, wat hun 'digitale' noden zijn en in welke mate en op welke manieren de digitale geletterdheid van nieuwkomers binnen hun inburgeringstrajecten versterkt kan worden.

Lees verder
Les 215 is verschenen: Online-onderwijs NT: kan dat?
7 oktober 2020

De plek van online leren binnen het onderwijsleerproces is en blijft als gevolg van corona volop in discussie en ontwikkeling. In Les 215 blikken we terug én kijken we vooruit. Wat zijn de belangrijkste ervaringen en ontdekkingen van de afgelopen maanden?
Online NT2-onderwijs: kan dat? is ook de centrale vraag in diverse artikelen op LesOnline (zie hieronder). 

Lees verder
Tweedaagse online NT2-conferentie. Event.nt2conferentie.nl
5 oktober 2020

Het nieuwe online platform https://event.nt2conferentie.nl  wil een platform zijn ten behoeve van continue ontwikkeling binnen het NT2-veld, met en voor vakdeskundigen en vakleerkrachten. Een plek waarop universiteiten, NT2-opleidingen, scholen, docenten en andere trainers hun kennis kunnen delen. Het online platform wordt vorm gegeven met online NT2-conferenties. Zo is er een tweedaagse conferentie op 6 en 7 november.

Lees verder
Korte opleiding Alfabetisering & Z-route. VU-NT2
1 oktober 2020

Geef je NT2-les aan cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest? 
En wil je weten hoe je daar in je lessen op kunt aansluiten en hoe je je onderwijs afstemt op de uitgangspunten van de nieuwe Z-route? 

VU-NT2 Nederlands als Tweede Taal biedt een korte opleiding Alfabetisering & Z-route aan. 

Lees verder
Nieuw: Alfataal, gespreksvaardigheid in de ISK
24 september 2020

Alfataal is materiaal voor het oefenen van gespreksvaardigheid met alfaleerlingen in de Internationale Schakelklas.
Voor de leerling is er lesmateriaal in twintig aansprekende thema’s. Veel woorden, handige zinnen en gesprekjes oefenen staat voorop. Beter functioneel leren lezen en schrijven wordt eraan gekoppeld.

 

Lees verder
Roman ADEM van Natasja Bijl
24 september 2020

Adem is een roman over het leven van de jonge Eritrese Meron Adem. Uit angst voor de dictatuur in zijn land vlucht hij via buurland Sudan, Libië naar Europa, een tocht vol ontberingen.
In Europa krijgt hij een tweede kans. Maar hoe die aan te pakken in een land waar je niemand kent en in een cultuur die niet de jouwe is?

Lees verder
LOB-gids van ISK naar MBO – welke opleiding kies je?
24 september 2020

De LOB-gids Van ISK naar MBO is lesmateriaal voor ISK-leerlingen tijdens hun schakelfase naar het mbo. Met verhalen en filmpjes van ISK-leerlingen, mbo-informatie, stages en werk. En met tips over handige websites, studiekeuze, ouderbetrokkenheid, open dagen, proefstuderen en meelopen op het mbo, kans op werk, aanmelden en intake op het mbo.
De gids is gratis te downloaden en alleen in digitale vorm maximaal te gebruiken met de filmpjes, verhalen van leerlingen, links en handige websites!
Er ook een lespakket beschikbaar alsmede een bijbehorende docentenhandleiding.

Lees verder
Nieuw: Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen
24 september 2020

Verstaanbaar Nederlands in zeven stappen, Klanken en prosodie voor het NT2-onderwijs, is een leidraad voor de docent die gebruikt kan worden bij elke lesmethode. Elk onderdeel bevat dialogen en oefeningen op drie verschillende taalniveaus, maar de docent kan als introductie ook een liedje gebruiken, of een tekst uit het eigen materiaal.

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder