Nieuws
Meertaligheid op de werkvloer: een meerwaarde?
Het Vlaams Netwerk van Onderneminngen discussieerde op het jaarlijkse Talendebat van de Taalunie op 26 september over de vraag:
Heeft meertaligheid op het werk een begrenzend effect? Of is het eerder een verrijking voor de werkvloer?
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, stelt vast dat meertaligheid een absolute meerwaarde is voor de toekomst van onze bedrijven. 'De talenkennis in onze bedrijven, van waar dat die ook komt, is cruciaal voor onze toekomst.'
Hier kunt u meer lezen over het Talendebat.
Werkmiddag Nt2-praktijk op de Isk. Utrecht, 8 december
Hoe sluit het Nt2-onderwijs het beste aan bij de Isk-doelgroep die voorbereid moet worden op het praktijkonderwijs of op een leerwerktraject? Deze doelgroep is namelijk vooral gebaat bij DOEN en vraagt daarom om een praktische Nt2-aanpak, waarbij opdrachten buiten de school een belangrijk onderdeel vormen.
Doel van de werkmiddag Nt2-praktijk op de Isk: met elkaar het antwoord vinden op deze vraag.
Oefenen.nl en ANWB lanceren De Verkeershulp
Dit online oefenprogramma over verkeerseducatie is gemaakt voor volwassenen met een laag Nederlands taalniveau die hun kennis over de verkeersregels willen opfrissen. De Verkeershulp is een basisprogramma waarin de veel voorkomende verkeerssituaties en de do’s en don’ts in het Nederlandse verkeer aan bod komen.
Nieuw: Taal leren. Van kleuters tot volwassenen
Hoe leren anderstalige kinderen, jongeren of volwassenen Nederlands? Hoe creëren we een optimale leeromgeving voor taalonderwijs? Kan Nt2-onderwijs emancipatie mogelijk maken?
Taal leren maakt duidelijk hoe taalverwerving in elkaar zit, hoe ons beeld van taal en onderwijs het leren van taal beïnvloedt en hoe je taal beter verwerft via interactie in een leeromgeving waarin er (meertalig) geëxperimenteerd mag worden.
Nieuw: Bespiegelingen over intercultureel vakmanschap
Deze bundel biedt een frisse kijk op interculturele effectiviteit. Het is geen boek dat begint met een definitie van cultuur en een analyse van cultuurverschillen. Uitgangspunt vormt onze eigen culturele logica, de set vanzelfsprekendheden die we onbewust bij ons dragen, en de manier waarop die doorwerkt in onze interactie met mensen met een andere culturele achtergrond.
Nieuw: Het meertalige kind
In de meeste landen spreken de mensen meerdere talen, maar ook in ons land komt meertaligheid steeds meer voor. Niet altijd wordt een meertalig kind echter goed begrepen. Zeker niet in een omgeving waarin eentaligheid de norm is.
In Het meertalige kind worden verschillende componenten van het meertalige kind in beschouwing genomen.
Goed Beter Best! Word een topleraar in 100 dagen
De CED-Groep brengt in het voorjaar van 2018 Goed Beter Best!, word een topleraar in 100 dagen uit, gebaseerd op het boek Get Better Faster van de Amerikaan Paul Bambrick-Santoyo. Deze uitgave is er een uit de reeks Learn Like a Champion. Deze reeks is bedoeld om concrete handvatten te geven aan (startende) leerkrachten en succesvolle schoolleiders.
https://mijn.cedgroep.nl/artikel/853/teach-like-a-champion-2-0.html
Prijs: € 39,50
Kwaliteitenspel PLUS
Kwaliteitenspel PLUS is een vereenvoudigde versie van het Kwaliteitenspel (Een persoonlijkheidsspel dat helpt om meer zicht te krijgen op de vraag: Wie ben ik?). Ruim de helft van de begrippen uit het Kwaliteitenspel zijn vervangen door eenvoudige omschrijvingen. Daardoor is het spel ook geschikt om te gebruiken met spelers met een beperkte woordenschat zoals Nt2-cursisten.
7 Do's voor het onderwijs aan ex-vluchtelingenkinderen
In het artikel Ex-vluchtelingenkinderen op jouw school: werk aan een goede start op de site vanhet onderwijstijdschrift Didactief geven Jan Maarse en Harriet Boerboom 7 tips voor onderwijs aan ex- vluchtelingenkinderen.
Erratum artikel 'Open klas 2324' in Les 203
In het artikel Open klas 2324 in Les 203 beschreven vier leerkrachten van CVO Encora in Antwerpen hoe ze in hun Open klas samen met cursisten werken aan een open en tolerante cultuur waarbinnen alle betrokkenen zich veilig en vrij voelen. Zo leren cursisten zelf hun agenda te bepalen, zowel praktisch als inhoudelijk.
In het artikel zijn enkele woorden in tussenkopjes weggevallen.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder