Nieuws
Wie heeft er voorrang? Oefen met De Verkeershulp
Het is lente, je springt op de fiets…maar dan: Hoe zit het ook al weer? Wie heeft er voorrang? En wat betekenen die verkeersborden? Soms zijn verkeersregels knap lastig. Fris daarom je kennis op met De Verkeershulp.
Lezen, hoe doe je dat? Werken aan leesvaardigheid voor het inburgeringsexamen
Vaak volgen inburgeraars een cursus Nederlands die hen onvoldoende voorbereidt op het onderdeel leesvaardigheid. Lezen, hoe doe je dat? ondersteunt inburgeraars in hun voorbereiding op dit examen, van niveau A1 naar A2.
Marilene Gathier (2018). Lezen, hoe doe je dat? Werken aan leesvaardigheid voor het inburgeringsexamen. Bussum: Coutinho. Prijs: € 19,50.
NT2 Cahiers
Als docent maakt u voortdurend afwegingen. Welke oefening ga ik inzetten? Laat ik de cursist in groepjes werken of niet? Uitgeverij Boom wil graag ondersteunen bij deze vakvragen. Daarom publiceren zij de reeks NT2-Cahiers.
Praktisch didactisch. Adviezen voor de Nt2-docent
Hoe kan ik mijn cursisten motiveren? Hoe geef ik feedback bij spreken en schrijven? Zowel beginnende als ervaren Nt2-docenten kampen met vragen over de opzet van hun lessen en de omgang met cursisten. De uitgave Praktisch didactisch geeft adviezen op het snijvlak van theorie en praktijk.
Vita Olijhoek & Anja Valk (2018). Praktisch didactisch. Adviezen voor de NT2-docent. Bussum: Coutinho. Prijs: € 24,50.
Woordenstroom. Werkvormen voor woordenschat
Herhaling van nieuwe woorden is essentieel. Woordenstroom bevat veertig gevarieerde werkvormen om woorden op een actieve en speelse manier terug te laten komen in de taalles.
Lotte Minnema, Woordenstroom. Werkvormen voor woordenschat. Bussum: Coutinho, 2018. Prijs: € 15,50.
Wa zegt ge? - Vlaamse spreektaal voor anderstaligen
Wa zegt ge? is een handig boekje voor anderstaligen dat hen helpt om de Vlaamse spreektaal van alledag te leren kennen.
LINK
LINK is een nieuwe Nt2 leergang of liever gezegd een digitaal Nt2-platform waarin Boom NT2 en VU-NT2 ervaringen en wensen uit de lespraktijk met actuele wetenschappelijke inzichten verbinden. Niveau 0 > A2 voor laag- en middenopgeleiden is nu beschikbaar.
Wat doen goede leraren anders?
Welke didactiek is effectief? Welke werkvormen maken een les gevarieerder en interessanter? Hoe kan het beter?
Het antwoord op dergelijke vragen hebben de auteurs van deze publicatie vaak gevonden bij de leraren en leraressen die zij zelf heel goed vonden. Ook zochten zij in de onderwijskundige literatuur.
Frans Ottenhof & Gerard Rozing, Wat doen goede leraren anders.
Prijs: €19,95
NT2020 voor (alfa) Nt2-docenten
www.nt2020.be is dé portaalsite voor Nt2-professionalisering in Vlaanderen. Je kunt je via deze site onder meer inschrijven voor nascholingen en lerende netwerken speciaal ingericht voor Nt2 leerkrachten en Nt2 coördinatoren.
Handig hulpmiddel van de Taaladviesdienst van Onze Taal: Grammatica
In Grammatica. 150 begrippen verklaard en toegelicht wordt een breed scala aan grammaticale termen uitgelegd – van ‘zelfstandig naamwoord’ tot ‘rangtelwoord’ en van ‘lijdend voorwerp’ tot ‘bepaling van gesteldheid’.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


