Nieuws

NT2 Cahiers
19 februari 2018

Om de Nt2-docent te ondersteunen bij vakvragen is uitgeverij Boom begonnen met de reeks NT2-Cahiers, handzame kleine uitgaven om de professionaliteit van de docent te vergroten en de Nt2-les te verbeteren. De cahiers zijn zo geschreven dat de kennis eenvoudig vertaald kan worden naar de lespraktijk.

Lees verder
Onderdeel inburgeringsexamen geschrapt vanwege gebrek aan examinatoren
5 februari 2018

Nieuwkomers hoeven voortaan bij hun inburgeringsexamen geen eindgesprek meer te voeren over het onderdeel Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt (ONA). Minister Koolmees schrapt dit onderdeel van het examen.

Aanleiding voor het besluit is het tekort aan examinatoren.  

Bron: NOS 

Lees verder
Inburgeren doe je zo, maar dan met feiten
5 februari 2018

Het inburgeringsbeleid wordt te veel beheerst door debat, schrijven Tamar de Waal e.a. in NRC (5 februari). Ze pleiten voor een wetenschappelijke aanpak.
Zie ook de site van Stichting Civic (i.o).

 

Lees verder
Private geldschieters regelen integratie van vluchtelingen. Gemeente Veldhoven heeft de primeur
30 januari 2018

Private investeerders gaan vluchtelingen met een verblijfsvergunning helpen met integreren, zodat de overheid het niet hoeft te doen. De gemeente Veldhoven heeft als eerste Nederlandse overheidsinstantie een overeenkomst met het bedrijfsleven gesloten om de traditionele overheidstaak van integratie uit te besteden.

Bron: Volkskrant 30 januari 

Lees verder
Schrijfprijs Nt2 2017-2018. Maar liefst 447 inzendingen!
18 januari 2018

Vrijdag 12 januari was de inzendingstermijn voor de Schrijfprijs Nt2 2017-2018 verstreken.

De oogst: we ontvingen maar liefst 447 teksten, 177 uit België en 267 uit Nederland! De jury leden kunnen aan de slag. We danken alle deelnemers (cursisten én docenten) voor hun deelname en inzet

Doel van de prijs is anderstalige volwassenen en jongeren die Nederlands leren te inspireren tot vrij en creatief schrijven.

Lees verder
Onderzoek ontmoet onderwijs. Oproep aan iedereen lesgeeft in een tweede of vreemde taal.
15 januari 2018

Een onderzoeksgroep van het Amsterdam Center for Language and Communication (Universiteit van Amsterdam) wil weten welke rol onderzoek speelt in uw onderwijspraktijk en wat ze zouden kunnen doen om ervoor te zorgen dat onderzoeksinzichten sneller terecht komen bij diegenen die er baat bij hebben. Daarvoor heeft de groep een vragenlijst gemaakt en hoopt ze dat u die wilt invullen en doorsturen naar al uw collega's.

 

 

 

Lees verder
Engineers for Refugees. Een bijzonder integratietraject voor hoogopgeleide vluchtelingen TU Delft.
15 januari 2018

Om gemotiveerde, hoogopgeleide vluchtelingen een toekomst in Nederland te bieden namen studenten van de TU Delft het initiatief tot de cursus Engineers for Refugees (E4R). De meerwaarde van deze versnelde integratiecursus ligt bij het buddy-systeem en de verscheidene PLUS-modules.

 

 

Lees verder
WAP: Symposium Verschillend taalvaardig – Diagnostiek en Didactiek: 20 januari 2018
6 januari 2018

Hoe gaan we in de zorg en het onderwijs om met verschillen in taalvaardigheid? Deze vraag staat centraal op het symposium dat het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) organiseert op zaterdag 20 januari in Amsterdam. Met het symposium viert het WAP haar 7e lustrum.  

 

 

Lees verder
Meer weten over de thuistalen van uw leerlingen? Oproep!
4 januari 2018

Bent u Nt2-docent en zou u graag meer willen weten over de thuistalen van uw leerlingen? Doe dan mee aan het project Moedertaal in NT2 (MoedINT2)!

 

 

Lees verder
'Verplicht de taal leren is een cadeau, geen straf.' Samira el Kandousi in NTR-column.
3 januari 2018

Het inburgeringsbeleid moet op de schop, stelt minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). In het radioprogramma Kwesties (NTR) debatteren vluchtelingen en politici over de integratie in Nederland. Hoe anders of strenger moet het beleid worden? Gastcolumnist Samira el Kandoussi pleit voor verplichte taallessen.

Zie voor de column: NTR, zondag 17 december 2017 

Lees verder
Laatste nummer

De winnaars van de Schrijfprijs NT2

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Enkel glas

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.

Lees verder