Nieuws

Onderzoek Professionele Ontwikkeling zelfstandige docenten Nederlands als tweede taal. Oproep
12 april 2018

Hoe geven zelfstandige Nt2-docenten na het afronden van hun opleiding vorm aan hun professionele ontwikkeling?

Op dit moment doet Jorijn Tragter onderzoek. Ze vraagt uw medewerking. Bent u zelfstandig docent Nt2, lees haar toelichting en vul de vragenlijst in.  

Lees verder
LOWAN Studiedag 9 april een groot succes!
12 april 2018

Op maandag 9 april 2018 organiseerde LOWAN-vo de jaarlijkse studiedag voor het nieuwkomers- onderwijs voortgezet onderwijs. Met ongeveer 950 deelnemers, 40 workshops en 20 standhouders was het een weer een bijzonder drukke dag. De reacties waren zeer positief.

Lees verder
Onderzoek naar zorg op de ISK's
12 april 2018

Momenteel zijn we in de voorbereidende fase van een onderzoek naar zorg op de ISK’s: Hoe kan zorg op school leerbelemmeringen en schooluitval bij vluchtelingenkinderen in de ISK voorkomen? Om de zorg voor deze jongeren te kunnen versterken moeten we beter weten wat er aan de hand is. Dat dient geïnventariseerd te worden. Waar lopen scholen tegenaan? Wat vinden de kinderen van de geboden ondersteuning? Hoeveel leerlingen hebben problemen die scholen niet goed kunnen oplossen? Hoeveel en welke kinderen vallen uit? Wie zijn de partners en hoe loopt de samenwerking? Hoe is de afstemming met (eventuele) ouders? Wat voor zorg is er dan precies nodig? Pharos en LOWAN, die veel vragen krijgen over wat goede zorg is, geven in dit project samen antwoord op deze vragen.

Met de grote instroom sinds 2015 hebben scholen veel moeten improviseren. Maar intussen zijn er ook best practises. Zorg kan op veel manieren geboden worden. Daarom zullen we ook die voorbeelden beschrijven waar scholen positief over zijn. We gaan alle ISK’s betrekken door de vraag om een digitale enquête in te vullen. Daarnaast zullen enkele scholen benaderd worden voor een interview. Samenvattend zal het onderzoek moeten leiden tot aanbevelingen en adviezen voor ISK’s (en vervolgscholen) hoe de zorg in te richten. Alle ISK’s kunnen dus binnenkort vanuit LOWAN een digitale enquête verwachten!

 

 

Lees verder
Nt2Spraak: Webinars uitspraaklessen
5 april 2018

Het NT2Spraak College is een online platform met video-uitspraaklessen. De videolessen - van Marieke Goedegebuure - zijn bedoeld voor: anderstaligen vanaf B1 die hun uitspraak willen verbeteren door zelfstudie, Nt2-docenten die de lessen in hun groep willen gebruiken en taalcoaches die één op één een les kunnen doornemen met hun taalmaatje.

 

Lees verder
Spreektaal in een nieuw jasje bij een nieuwe uitgever
5 april 2018

Vorig jaar gingen ruim 7.500 taalvrijwilligers en taaldocenten aan de slag met de methode SpreekTaal. Ter ere van het tienjarig jubileum van Stichting Het Begint met Taal op 27 maart is de SpreekTaal-reeks in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder
Leren duaal Leren
5 april 2018

Duaal leren is een vorm van leren op de werkplek: de leerling leert een groot deel van de competenties die op de arbeidsmarkt nodig zijn in een reële werksituatie.  De auteurs van Leren duaal Leren verzamelden diverse praktijkvoorbeelden. Met het boek reiken ze handvatten aan voor beleidsmakers en mensen die in de praktijk staan.

Vickie Dekocker & An Katrien Sodermans (2018), Leren duaal Leren. ACCO Uitgeverij.

Lees verder
Opleidingsmodules docent Basisvaardigheden gereed
5 april 2018

 

De Opleidingsmodules Basisvaardigheden Post-hbo modules rekenen, NT1, digitale vaardigheden en meer voor docentenopleiders zijn gereed. Docentenopleiders kunnen deze modules gebruiken voor hun scholingsaanbod voor docenten.

 

Lees verder
Het Erasmus+ project Fast Lane: werkopdrachten en stagedagboek
5 april 2018

Taal oefenen op het werk of stage en werken aan werknemersvaardigheden: het Erasmus+ project Fast Lane ontwikkelt een aanpak om vluchtelingen adequaat te begeleiden naar werk, stage of opleiding. Concrete werkopdrachten en een stagedagboek zijn onderdeel van deze aanpak en vanaf nu gratis beschikbaar.

Lees verder
Toolkit van de Raad van Europa -Taalondersteuning voor volwassen vluchtelingen
5 april 2018

De Raad van Europa heeft een toolkit ontwikkeld (beschikbaar in zeven talen) ter ondersteuning van lidstaten die zich inspannen om de uitdagingen aan te gaan die voortvloeien uit de nooit eerder geziene vluchtelingenstromen. De toolkit is ontworpen ter ondersteuning van organisaties, en meer bepaald vrijwilligers, die instaan voor taalcoaching aan volwassen vluchtelingen. 

Lees verder
Nieuw op Oefenen.nl: Eten en Weten
5 april 2018

Gezond eten is belangrijk. Maar wat maakt voeding gezond of ongezond? Dieuwertje Blok legt het uit op Oefenen.nl in het programma Eten en Weten. Je oefent met lastige woorden, verpakkingen lezen en met rekensommen die van pas komen als je boodschappen doet of kookt.

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder