Wat doen goede leraren anders?
Welke didactiek is effectief? Welke werkvormen maken een les gevarieerder en interessanter? Hoe kan het beter?
Het antwoord op dergelijke vragen hebben de auteurs van deze publicatie vaak gevonden bij de leraren en leraressen die zij zelf heel goed vonden. Ook zochten zij in de onderwijskundige literatuur.
Frans Ottenhof & Gerard Rozing, Wat doen goede leraren anders.
Prijs: €19,95
Onderwijs is een ambacht. Het lokaal is de werkplek waar jij met leerlingen aan de slag gaat en waarbij je veel vrijheid hebt het onderwijs op jouw manier in te richten. Het vraagt veel van je om leraar te zijn en je wordt uitgedaagd om je hele onderwijsleven je af te vragen: Hoe kan het beter? Welke didactiek is effectief? Welke werkvormen maken een les gevarieerder en interessanter?
Het boek beslaat vijftien thema’s. Zoals:
• Motivatie
• De start van de les
• Onderwijs en stress
• Maak je eigen onderwijs
• Zelfstandig werken
• Toetsen
• Zet je verbeelding aan het werk
• Drukte in de klas
Elk thema begint met een sfeerstukje; herkenbare observaties uit het leslokaal! Daarna een inleiding, een blok praktische informatie en een goede werkvorm die je in de les kunt gebruiken. Tot slot een bron: een interview of een onderwijsboek of documentaire die je gelezen of gezien moet hebben.
Frans Ottenhof en Gerard Rozing zijn leraar en schrijven over onderwijs voor het blad Van 12 tot 18 en in andere publicaties. Daarnaast verzorgen zij trainingen voor docenten.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder