Nieuws
Spreektaal in een nieuw jasje bij een nieuwe uitgever
Vorig jaar gingen ruim 7.500 taalvrijwilligers en taaldocenten aan de slag met de methode SpreekTaal. Ter ere van het tienjarig jubileum van Stichting Het Begint met Taal op 27 maart is de SpreekTaal-reeks in een nieuw jasje gestoken.
Leren duaal Leren
Duaal leren is een vorm van leren op de werkplek: de leerling leert een groot deel van de competenties die op de arbeidsmarkt nodig zijn in een reële werksituatie. De auteurs van Leren duaal Leren verzamelden diverse praktijkvoorbeelden. Met het boek reiken ze handvatten aan voor beleidsmakers en mensen die in de praktijk staan.
Vickie Dekocker & An Katrien Sodermans (2018), Leren duaal Leren. ACCO Uitgeverij.
Opleidingsmodules docent Basisvaardigheden gereed
De Opleidingsmodules Basisvaardigheden Post-hbo modules rekenen, NT1, digitale vaardigheden en meer voor docentenopleiders zijn gereed. Docentenopleiders kunnen deze modules gebruiken voor hun scholingsaanbod voor docenten.
Het Erasmus+ project Fast Lane: werkopdrachten en stagedagboek
Taal oefenen op het werk of stage en werken aan werknemersvaardigheden: het Erasmus+ project Fast Lane ontwikkelt een aanpak om vluchtelingen adequaat te begeleiden naar werk, stage of opleiding. Concrete werkopdrachten en een stagedagboek zijn onderdeel van deze aanpak en vanaf nu gratis beschikbaar.
Toolkit van de Raad van Europa -Taalondersteuning voor volwassen vluchtelingen
De Raad van Europa heeft een toolkit ontwikkeld (beschikbaar in zeven talen) ter ondersteuning van lidstaten die zich inspannen om de uitdagingen aan te gaan die voortvloeien uit de nooit eerder geziene vluchtelingenstromen. De toolkit is ontworpen ter ondersteuning van organisaties, en meer bepaald vrijwilligers, die instaan voor taalcoaching aan volwassen vluchtelingen.
Nieuw op Oefenen.nl: Eten en Weten
Gezond eten is belangrijk. Maar wat maakt voeding gezond of ongezond? Dieuwertje Blok legt het uit op Oefenen.nl in het programma Eten en Weten. Je oefent met lastige woorden, verpakkingen lezen en met rekensommen die van pas komen als je boodschappen doet of kookt.
Wie heeft er voorrang? Oefen met De Verkeershulp
Het is lente, je springt op de fiets…maar dan: Hoe zit het ook al weer? Wie heeft er voorrang? En wat betekenen die verkeersborden? Soms zijn verkeersregels knap lastig. Fris daarom je kennis op met De Verkeershulp.
Lezen, hoe doe je dat? Werken aan leesvaardigheid voor het inburgeringsexamen
Vaak volgen inburgeraars een cursus Nederlands die hen onvoldoende voorbereidt op het onderdeel leesvaardigheid. Lezen, hoe doe je dat? ondersteunt inburgeraars in hun voorbereiding op dit examen, van niveau A1 naar A2.
Marilene Gathier (2018). Lezen, hoe doe je dat? Werken aan leesvaardigheid voor het inburgeringsexamen. Bussum: Coutinho. Prijs: € 19,50.
NT2 Cahiers
Als docent maakt u voortdurend afwegingen. Welke oefening ga ik inzetten? Laat ik de cursist in groepjes werken of niet? Uitgeverij Boom wil graag ondersteunen bij deze vakvragen. Daarom publiceren zij de reeks NT2-Cahiers.
Praktisch didactisch. Adviezen voor de Nt2-docent
Hoe kan ik mijn cursisten motiveren? Hoe geef ik feedback bij spreken en schrijven? Zowel beginnende als ervaren Nt2-docenten kampen met vragen over de opzet van hun lessen en de omgang met cursisten. De uitgave Praktisch didactisch geeft adviezen op het snijvlak van theorie en praktijk.
Vita Olijhoek & Anja Valk (2018). Praktisch didactisch. Adviezen voor de NT2-docent. Bussum: Coutinho. Prijs: € 24,50.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER