Nieuws
Meer vluchtelingen in het hoger onderwijs
Meer vluchtelingen aan een hoger diploma helpen: dat stellen de Vlaamse universiteiten zich tot doel. Het aantal dat nu in de aula’s zit is een verspilling van potentieel, klinkt het. 'Het is onze opdracht om in hen te investeren', zegt de Antwerpse rector Herman van Goethem. 'Dat loont op lange termijn.'
Bron: www.nieuwsblad.be
Onderzoek asielzoekerskinderen
Om na te gaan of alle leerplichtige asielzoekers in de COA opvanglocaties daadwerkelijk onderwijs volgen, heeft het ministerie van OCW de bestanden van het COA gekoppeld aan de bestanden van ingeschrevenen in het onderwijs.
Zie het rapport.
In gesprek over doorstroom van ISK naar MBO
Een betere samenwerking tussen ISK’s en MBO instellingen is cruciaal om de talenten van nieuwkomers maximaal te ontplooien. Na de ISK periode is de leerling nog niet klaar met Nederlands leren, integendeel dan begint pas de reis in het regulier onderwijs. Een ISK-leerling die doorstroomt naar het MBO, dat gaat in de praktijk niet altijd gemakkelijk. Er zijn hobbels als het gaat om “taalachterstand”, exameneisen Nederlands in het MBO en het ontbreken van extra bekostiging en faciliteiten.
De handreiking In gesprek over doorstroom van ISK naar MBOmaakt duidelijk wat beide sectoren te doen staat om succesvolle doorstroom te bevorderen. Een pittige, maar zeker doenlijke opdracht!
Welzijn en gezondheid gezinsherenigers
Naar aanleiding van signalen heeft Pharos eind 2017 een verkenning uitgevoerd naar het welzijn en gezondheid van gezinsherenigers. In het rapport dat in april 2018 is uitgekomen, doet Pharos aanbevelingen voor betere zorg- en dienstverlening aan herenigde gezinnen.
De Nederlandse taal op de werkvloer leren, in Meijerijstad gebeurt het.
En het klinkt heel logisch, de taal leren en werken tegelijkertijd. Tien inburgeraars zijn daarmee gestart bij het sociaal werkbedrijf van Meijerijstad WSD. Vergunninghouders leren de taal door te doen, vaak op de werkvloer. Zij krijgen op het werk hulp van collega’s en daarnaast volgen ze praktische taallessen. Zie het filmpje van omroep Brabant.
Bron: Omroep Brabant
20. Fotoboek over twintig ISK-leerlingen
In het fotoboek 20 neemt docent NT2 én fotograaf Cees Glastra van Loon de kijker mee in de ISK (EOA)-afdeling van het Amsterdamse Mundus College en laat hij u kennismaken met twintig van zijn leerlingen. Wat lieten zij achter? Waar dromen zij van? Hoe vinden zij hier hun weg?
Vier voorstellen voor de inburgering
Nieuwkomers raken door het huidige nieuwkomers- beleid de weg kwijt, wat hun integratie alleen maar vertraagt. De Tweede Kamer buigt zich op 4 juli over een nieuwe opzet. Rechtsfilosoof Tamar de Waal geeft in De Correspondent alvast vier voorstellen waaraan zo’n stelsel moet voldoen. En ze plaatst een oproep: wees coulant met al die boetes voor falende inburgeraars!
Bron: De Correspondent.
Vluchteling Hasan (27) leert Nederlands door zelfgemaakt woordenbehang
De uit Syrië gevluchte Hasan Fakhane wil zó graag de taal leren dat hij zich omringt met Nederlandse zinnen en woorden. 'Het kussen', 'de deken' en 'zelden', het waren de eerste drie woordjes waar hij zeven maanden geleden mee begon. Inmiddels hangt zijn kamer in Den Haag vol woorden van internet.
Lees en kijk verder in de bron: Algemeen Dagblad, 12 juni 2017.
LESSLA; verkiezing van bestuursleden
LESLLA, het internationale platform voor kennisdeling over alfabetisering en tweedetaalverwerving, is een officiële organisatie geworden. Daarvoor is een gekozen bestuur nodig. Op de vernieuwde LESLLA website kan gestemd worden op kandidaten.
Kind en Adolescent over jongeren met een migratieachtergrond
Het tijdschrift Kind en Adolescent wijdt een themanummer (nummer 2, 2018) aan de ontwikkeling van jeugdigen met een migratieachtergrond in Nederland en Vlaanderen. De artikelen zijn vooral gericht op gedrag, maar verschillende zijn wellicht ook interessant voor taaldocenten. Voor de inhoudsopgave zie de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


