Nieuws
Inburgering op de schop: nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk, leenstelsel afgeschaft.
Het inburgeringsbeleid gaat drastisch op de schop. Het doel is dat nieuwkomers meteen aan het werk gaan en ondertussen de taal leren. Gemeenten gaan voor alle inburgeraars een individueel inburgeringsplan maken. Ook wordt het leenstelsel afgeschaft waarmee nieuwkomers nu nog hun inburgeringscursus inkopen. Dat schrijft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over zijn plannen voor een nieuw inburgeringsstelsel.
Lees verder op: www.nieuwsswz.nl.
Zelf aan de slag met het Bord in de Klas
Stichting leerKRACHT heeft de Leerkracht-aanpak ontwikkeld. Die aanpak is gericht op beter onderwijs en meer leerplezier in het werk.
Leerkracht stelt de methode Bord in de klas beschikbaar aan alle leraren in Nederland. Het is een van de onderdelen van de leerKRACHT-aanpak. Met dit leerlingenbord versterk je het eigenaarschap en de betrokkenheid van je leerlingen. Voor instructiefilmpjes en meer uitleg zie de site.
Uit de nieuwsbrief over de Staatsexamens NT2
In de Nieuwsbrief Staatsexamens NT2 van juni 2018 staan een paar interessante artikelen. Een daarvan heeft de titel: Van inburgering tot naturalisatie: wat is het Diploma Staatsexamen Nt2 waard? Altijd goed om weer even na te kunnen lezen.
Taalraad Begrijpend lezen opgericht
Op 12 juni is tijdens de bijeenkomst van het Comité van Ministers van de Taalunie de Taalraad Begrijpend Lezen opgericht. Vlaanderen en Nederland engageren zich, op voorstel van minister van Onderwijs Hilde Crevits, samen om een Actieplan Begrijpend Lezen maken.
Bron: Nieuwsbrief Taalunie
Het Studieprogramma Nederlandse taal en cultuur, Rijksuniversiteit Groningen.
Literatuur van Max Havelaar tot Ilja Leonard Pfeijffer, excursies naar de Randstad en een rondje Zuiderzee, lezingen over laaggeletterdheid en de Gouden Eeuw in het Noorden, interviews met slachtoffers van de aardbevingen in Groningen, literaire columns en gedichten – dit is een jaar lang Nederlands in het Studieprogramma Nederlandse taal en cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen.
Dichter. Tem de tekens
DICHTER is een nieuw tijdschrift voor jeugdpoëzie. Medio juni heeft Stichting Lezen & Schrijven samen met Uitgeverij Plint een speciale editie van DICHTER uitgebracht. De bundel met als titel Tem de tekens staat geheel in het teken van laaggeletterdheid.
Het Leidse Taalmuseum: een brug tussen de stad en de Universiteit
Muurgedichten, het Gebarentaalfestival en een kwartetspel met nieuwe woorden: allen projecten die zijn verbonden aan het Taalmuseum. Het Taalmuseum is overal in Leiden terug te vinden!
Financiering volwassenenonderwijs in Europa
De overheidsuitgaven voor volwasseneneducatie bedragen slechts 0,2% van het bbp in Europa. Toch hebben 70 miljoen volwassen Europeanen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Erasmus+ heeft met partners uit acht Europese landen twee jaar lang de bestaande financierings-mogelijkheden voor volwasseneneducatie geanalyseerd en beoordeeld. De eindresultaten zijn nu beschikbaar.
Bron: vocvonieuws.
Leren versterkt sociale inclusie
Het streven naar een fijne plek in de samenleving is voor ieder mens belangrijk. Voor sommige groepen blijkt dit lastiger dan voor andere. Kunnen mensen leren includeren en wat is daarvoor nodig?
Maurice de Greef, gepromoveerd op het onderwerp sociale inclusie, beschrijft het begrip en laat zien wat de mogelijkheden zijn.
Cursist Enayatullah wint een prijs
Enayatullah Maryani uit Afghanistan leerde lezen bij CBE Open School Antwerpen. Hij speelde ook mee toneel bij Groot Familie. Enayatullah stuurde een zelfgeschreven tekst in voor een wedstrijd van Dossin Kazerne. Uit 35 inzendingen werd zijn tekst gekozen als één van de winnaars!
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


