Nieuws

Inburgering op de schop: nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk, leenstelsel afgeschaft.
3 juli 2018

Het inburgeringsbeleid gaat drastisch op de schop. Het doel is dat nieuwkomers meteen aan het werk gaan en ondertussen de taal leren. Gemeenten gaan voor alle inburgeraars een individueel inburgeringsplan maken. Ook wordt het leenstelsel afgeschaft waarmee nieuwkomers nu nog hun inburgeringscursus inkopen. Dat schrijft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over zijn plannen voor een nieuw inburgeringsstelsel.

Lees verder op: www.nieuwsswz.nl.

Lees verder
Zelf aan de slag met het Bord in de Klas
2 juli 2018

Stichting leerKRACHT  heeft de Leerkracht-aanpak ontwikkeld. Die aanpak is gericht op beter onderwijs en meer leerplezier in het werk.

Leerkracht stelt de methode Bord in de klas beschikbaar aan alle leraren in Nederland. Het is een van de onderdelen van de leerKRACHT-aanpak. Met dit leerlingenbord versterk je het eigenaarschap en de betrokkenheid van je leerlingen. Voor instructiefilmpjes en meer uitleg zie de site.

Lees verder
Uit de nieuwsbrief over de Staatsexamens NT2
1 juli 2018

In de Nieuwsbrief Staatsexamens NT2 van juni 2018 staan een paar interessante artikelen. Een daarvan heeft de titel: Van inburgering tot naturalisatie: wat is het Diploma Staatsexamen Nt2 waard? Altijd goed om weer even na te kunnen lezen.

 

 

Lees verder
Taalraad Begrijpend lezen opgericht
1 juli 2018

Op 12 juni is tijdens de bijeenkomst van het Comité van Ministers van de Taalunie de Taalraad Begrijpend Lezen opgericht. Vlaanderen en Nederland engageren zich, op voorstel van minister van Onderwijs Hilde Crevits, samen om een Actieplan Begrijpend Lezen maken.
Bron: Nieuwsbrief Taalunie

 

Lees verder
Het Studieprogramma Nederlandse taal en cultuur, Rijksuniversiteit Groningen.
1 juli 2018

Literatuur van Max Havelaar tot Ilja Leonard Pfeijffer, excursies naar de Randstad en een rondje Zuiderzee, lezingen over laaggeletterdheid en de Gouden Eeuw in het Noorden, interviews met slachtoffers van de aardbevingen in Groningen, literaire columns en gedichten – dit is een jaar lang Nederlands in het Studieprogramma Nederlandse taal en cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Lees verder
Dichter. Tem de tekens
1 juli 2018

DICHTER is een nieuw tijdschrift voor jeugdpoëzie. Medio juni heeft Stichting Lezen & Schrijven samen met Uitgeverij Plint een speciale editie van DICHTER uitgebracht. De bundel met als titel Tem de tekens staat geheel in het teken van laaggeletterdheid. 

 

Lees verder
Het Leidse Taalmuseum: een brug tussen de stad en de Universiteit
1 juli 2018

Muurgedichten, het Gebarentaalfestival en een kwartetspel met nieuwe woorden: allen projecten die zijn verbonden aan het Taalmuseum. Het Taalmuseum is overal in Leiden terug te vinden! 

 

Lees verder
Financiering volwassenenonderwijs in Europa
1 juli 2018

De overheidsuitgaven voor volwasseneneducatie bedragen slechts 0,2% van het bbp in Europa. Toch hebben 70 miljoen volwassen Europeanen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Erasmus+ heeft met partners uit acht Europese landen twee jaar lang de bestaande financierings-mogelijkheden voor volwasseneneducatie geanalyseerd en beoordeeld. De eindresultaten zijn nu beschikbaar.

Bron: vocvonieuws.

 

Lees verder
Leren versterkt sociale inclusie
1 juli 2018

Het streven naar een fijne plek in de samenleving is voor ieder mens belangrijk. Voor sommige groepen blijkt dit lastiger dan voor andere. Kunnen mensen leren includeren en wat is daarvoor nodig?

Maurice de Greef, gepromoveerd op het onderwerp sociale inclusie, beschrijft het begrip en laat zien wat de mogelijkheden zijn. 

Lees verder
Cursist Enayatullah wint een prijs
1 juli 2018

Enayatullah Maryani uit Afghanistan leerde lezen bij CBE Open School Antwerpen. Hij speelde ook mee toneel bij Groot Familie. Enayatullah stuurde een zelfgeschreven tekst in voor een wedstrijd van Dossin Kazerne. Uit 35 inzendingen werd zijn tekst gekozen als één van de winnaars!

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder