Het Leidse Taalmuseum: een brug tussen de stad en de Universiteit
Muurgedichten, het Gebarentaalfestival en een kwartetspel met nieuwe woorden: allen projecten die zijn verbonden aan het Taalmuseum. Het Taalmuseum is overal in Leiden terug te vinden!
Projectdirecteur Pepijn Reeser vertelt in Leven! over de ambities van het Taalmuseum en de band met de Universiteit.
‘Leiden is een echte taalstad. De eerste hoogleraar was een Leidse hoogleraar, het eerste Nederlandse woordenboek is hier samengesteld en wie door de stad loopt, wordt verrast door meer dan honderd muurgedichten’, stelt Reeser. ‘Nergens in Nederland worden er zoveel talen bestudeerd als aan de Leidse universiteit en ook het taalkundig onderzoek staat hier op zeer hoog niveau.’
Het nieuwste project van het Taalmuseum is de website Muurgedichten.nl en de bijbehorende tentoonstelling Als de muren spreken. Op de website kunnen bezoekers alle Leidse muurgedichten lezen en persoonlijke verhalen toevoegen aan een gedicht. De tentoonstelling Als de muren spreken in Old School aan de Pieterskerkhof, licht een aantal van deze muurgedichten uit in woord en beeld.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


