Nieuws
Lessla symposium Palermo.
Les schreef er al eerder over, ook Jo Huysmans en Charlotte Heremans, medewerkers van de pedagogische begeleidingsdienst VOCVOd, woonden het Lessla symposium in Palermo bij. Ze wilden hun bevindingen graag delen en schreven hiervoor een kort artikel in de VOCVO-Nieuwsbrief. Lees hier hun impressies.
Uit de VOCvO nieuwsbrief
Onderzoek linguïstische concepten docenten: medewerking gevraagd!
Welke linguïstische concepten vinden taalkundigen het belangrijkst voor de taalkunde op zich en voor het onderwijs op middelbare scholen? Denken docenten Nederlands hier anders over dan docenten Duits en Engels? En zijn voor moedertaalonderwijs dezelfde grammaticale concepten en begrippen relevant als voor vreemdetalenonderwijs of niet? Om dat in kaart te brengen nodigt Gijs Leenders in het kader van zijn promotie-onderzoek docenten uit om een vragenlijst in te vullen.
Memorandum Vocvo 2019
'Geef élke volwassene kansen om te leren en te participeren in onze maatschappij'
De kernboodschap van ons Vocvo-memorandum 2019. Met zes aanbevelingen brengt Vocvo haar thema's geletterdheid, klare taal en leren in detentie onder de aandacht. Het memorandum is uitgebracht als een extra editie van de Wablieft-krant. Je leest het hele memorandum hier.
Competentieprofiel ISK NT2-docent
Na een ISK-veldraadpleging door het ITTA in oktober 2018, waaraan LOWAN haar medewerking heeft verleend, is een Concrete Uitwerking Competentieprofiel ISK NT2-docent tot stand gekomen.
Ook de BVNT2 heeft een extra specialisatie ISK docent in het competentieprofiel van de docent NT2 opgenomen. Zie hier voor het competentieprofiel.
Taalbureau verdacht van mensensmokkel en oplichting
Het Openbaar Ministerie verdenkt twee Amsterdammers die zouden hebben gefraudeerd met inburgeringsexamens van onder meer mensensmokkel, oplichting, diefstal en witwassen. Ze zitten al ruim twee weken vast.
Uit: Berichtgeving van de NOS (22 april)
Mama leert
Bij het Vlaamse project Mama leert komen mama’s met peuters samen om Nederlands te leren. Tijdens hun lessen worden de peuters opgevangen in de kinderopvang. Men heeft voor de Week van de geletterdheid een filmpje gemaakt van de werking. Een mooi voorbeeld van een project dat ouders wapent in geletterdheid.
Nedbox
Het online programma Nedbox zorgt maandelijks voor nieuwe video’s en oefeningen waarmee je de Nederlandse taal kunt oefenen.
De oefeningen zijn ingedeeld per niveau, van 1 tot 3 sterren.
TaalCompleet A1 in WRTS
WRTS is een voor iedereen toegankelijk programma waarmee je woordenschat kunt oefenen. KleurRijker heeft een aantal woordenlijsten van TaalCompleet A1 toegankelijk gemaakt in WRTS om zo cursisten een extra manier te bieden om hun woordenschat te oefenen.
CEFR Companion Volume: Supplement bij ERK
Eind 2017 publiceerde de Raad van Europa een supplement bij het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen (ERK) onder de naamt CEFR Companion Volume. Het supplement is vanaf nu beschikbaar in het Nederlands (Zie de site Taalunieversum).
VOCVO: Cijfers over cijfers
|
14% van de volwassenen in Vlaanderen hebben zwakke rekenvaardigheden. Ze hebben het moeilijk om eenvoudige berekeningen te maken of om juiste informatie te vinden in een tabel. VOCVO, Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs, zette veel info over gecijferdheid bij elkaar. Zie hieronder. |
Bron: Nieuwsbrief van VOCVO.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


