Onderzoek linguïstische concepten docenten: medewerking gevraagd!
Welke linguïstische concepten vinden taalkundigen het belangrijkst voor de taalkunde op zich en voor het onderwijs op middelbare scholen? Denken docenten Nederlands hier anders over dan docenten Duits en Engels? En zijn voor moedertaalonderwijs dezelfde grammaticale concepten en begrippen relevant als voor vreemdetalenonderwijs of niet? Om dat in kaart te brengen nodigt Gijs Leenders in het kader van zijn promotie-onderzoek docenten uit om een vragenlijst in te vullen.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER