Competentieprofiel ISK NT2-docent
Na een ISK-veldraadpleging door het ITTA in oktober 2018, waaraan LOWAN haar medewerking heeft verleend, is een Concrete Uitwerking Competentieprofiel ISK NT2-docent tot stand gekomen.
Ook de BVNT2 heeft een extra specialisatie ISK docent in het competentieprofiel van de docent NT2 opgenomen. Zie hier voor het competentieprofiel.
Aan de veldraadpleging hebben 82 ISK-docenten, teamleiders, vakdocenten, coördinatoren en beleidsmedewerkers meegewerkt. Het biedt diverse partijen binnen de ISK een concreet beeld van welke competenties bij een docent NT2 in de ISK horen. De ISK-leerlingen zijn op tal van punten wezenlijk anders dan volwassen NT2-leerders.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


