Nieuws

Grammaticaspelletjes Docentontwikkelteam Radboud Docent Academie
27 november 2018

In 2017-2018 heeft een docentontwikkelteam (DOT*) van de Radboud Docent Academie in Nijmegen zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een aantal zeer laagdrempelige grammaticaspelletjes. Van een aantal spelvarianten is een online versie gemaakt, die individueel of klassikaal gespeeld kan worden.

Lees verder
Het Begint met Taal lanceert campagne Wil je met mij in gesprek?
22 november 2018

Het Begint met Taal lanceert op 22 november samen met 160 taalvrijwilligersorganisaties en 15.000 vrijwilligers de campagne 'Wil jij met mij in gesprek?'. Anderstaligen en Nederlands sprekenden gaan met elkaar in gesprek over hun passies: eten, mode, literatuur en sport, etcetera.  

 

Lees verder
Landelijk ISK-filmfestival: het Ithaka Filmfestival
11 november 2018

In het schooljaar 2018-2019 wordt er speciaal voor ISK-jongeren een landelijk filmproject georganiseerd: het Ithaka Filmfestival. Op het festival worden films vertoond die ISK-jongeren zelf maken in filmworkshops.

Lees verder
Tel mee met Taal. Succesverhalen
10 november 2018

Tel mee met taal deelt - ter inspiratie – op haar website succesverhalen van initiatieven en projecten die laaggeletterdheid bestrijden.

Op die site kun je ook lezen over de Kijkksluiter. Een alternatief voor de moeilijk te lezen bijsluiter.

Lees verder
Nieuw: Uitspraakkwartet en Het grote NT2 Verbumspel
10 november 2018

Bij Garant uitgevers BV zijn twee nieuwe leermiddelen gepubliceerd: een Uitspraakkwartet en Het grote NT2 Verbumspel. Beide zijn ontwikkeld door Anick Vanderheyden.

 

Lees verder
Vormingsaanbod Centrum Taal en Onderwijs (CTO) Leuven gericht op werken met nieuwkomers
10 november 2018

Het Centrum Taal en Onderwijs (CTO) in Leuven heeft een mooi vormingsaanbod voor leerkrachten die werken met nieuwkomers. 

Meer daarover kunt u hier zien. 

 

Lees verder
Vluchtelingen en onderwijs. Een strategische verkenning in Vlaanderen
10 november 2018

In de periode maart 2017-maart 2018 boog een denkgroep in de Vlaamse onderwijsraad (Vlor) zich over het thema Vluchtelingen en onderwijs. De groep rapporteerde daarover in een Strategische Verkenning.

Lees verder
Opleidingen en scholingen VOCVO
10 november 2018

Vocvo, het Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs biedt veel verschillende scholingen aan. Kijk voor het inschrijven voor opleidingen en scholing op de site.

 

Lees verder
Leerlijn alfabetisering voor nieuwkomers in de ISK
10 november 2018

Welke stappen nemen analfabete leerlingen in de ISK? Wat is er nodig om voldoende te kunnen lezen en schrijven in het Latijnse schrift, om mee te kunnen doen aan de lessen voor gealfabetiseerde leerlingen? Met de nieuwe Leerlijn alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking.

 

Lees verder
Nieuw: Spreken op B2. Examentraining spreekvaardigheid voor het Staatsexamen II
10 november 2018

Bij uitgeverij Boom is  in de serie examentrainers voor het Staatsexamen NT2 II het vierde deel Spreken op B2 verschenen.

 

Lees verder
Laatste nummer

Taal en werk

Zelf publiceren?

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER
Column
Sonnet-voor-El-K

Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Column
De beste lessen

Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.

Lees verder