Inhoud
Wat is de optimale lesintensiteit om efficiënt een taal te leren?
Samenvatting
In Nederland werd in de jaren 2008-2010 uitgebreid onderzocht wat de succesfactoren waren bij het leren van Nt2 in inburgeringstrajecten. Zie de uitgebreide rapportage in vijf afleveringen daarover (Les 156, Les 157, Les 166, Les 173, Les 175), of zoek onder het trefwoord 'succesfactoren').
Intensiteit is in dit onderzoek succesfactor 5. De relatie tussen intensiteit en taalleersucces blijkt niet eenduidig. Er zijn aanwijzingen dat intensievere cursussen leiden tot meer succes, maar ook dat minder intensieve cursussen die goed in te passen zijn in het drukke leven van volwassenen, het meest effectief zijn. Er zijn veel aanwijzingen dat contact met moedertaalsprekers een belangrijke bijdrage levert aan taalleren, wat er bijvoorbeeld niet voor pleit om leerders lange tijd binnen de muren van de school te isoleren. In alle gevallen geldt dat taalleren een complex proces is, dat vraagt om herhaling, oefenen en inslijpen.
Over de situatie in Vlaanderen zie Joke Meeus en Peter de Cuyper in Les 199: WAT BEPAALT HET SUCCES VAN HET TAALTRAJECT?
Ruwweg blijkt een lage intensiteit (twee lesdagen per week) voor lager opgeleiden efficiënter, een hogere intensiteit (drie tot vijf lesdagen per week) voor midden- en hoger opgeleiden.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER