Inhoud

Drama voor Thaise studenten

Dramaonderwijs ter verbetering van de verstaanbaarheid
2 februari 2015

Samenvatting

In september 2004 kwam er een groep van tien Thaise studenten naar Maastricht. Ze moesten Nederlands leren om vervolgens te kunnen starten met een studie in het Nederlands aan de Universiteit van Maastricht. De studenten waren nog nooit buiten Thailand geweest en hadden weinig tot geen ervaring met het leren van een vreemde taal. De meesten spraken geen of nauwelijks Engels. Hoewel de studenten bijzonder gemotiveerd waren en veel tijd besteedden aan zelfstudie, bleek al gauw dat hun vorderingen achterbleven bij de verwachtingen. De grootste problemen hielden verband met hun verstaanbaarheid. Doordat de Thaise studenten moeilijk te verstaan waren, verliep de communicatie met Nederlandstaligen tijdens en buiten de les moeizaam. Het gevolg was dat sommige studenten spreekangst ontwikkelden. Omdat de aandacht die tijdens de ‘gewone’ les aan spreken en uitspraak werd besteed onvoldoende bleek, is in november gestart met het ontwikkelen en het uitvoeren van een ‘dramaproject’. In het kader van dit project kregen de Thaise studenten negen maanden lang wekelijks een uur drama onder leiding van een dramadocent en één Nt2-docent. De bedenkers en uitvoerders van het project waren dramadocent Rian Luiten en Nt2-docenten Lijsbeth Bruens en Katja Verbruggen.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.