Inhoud

Thematisch lesmateriaal: er is zoveel!

3 juni 2021

Samenvatting

Contextrijk leren en themacursussen zijn niet meer uit ons onderwijslandschap weg te denken. Cursussen worden gecombineerd met thema’s zoals werk, gezondheid, financiën, ontwikkeling en opvoeding. Taal is steeds meer het middel en geen doel op zich. De basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden worden gecombineerd en zijn vaak geïntegreerd binnen allerlei thema’s. Deelnemers gaan naast het versterken van deze basisvaardigheden aan de slag met het vergroten van werknemersvaardigheden, gezondheidsvaardigheden, sollicitatievaardigheden, 21e-eeuwse vaardigheden, zelfredzamer en zelfverzekerder worden en persoonlijke thema’s. Veel van deze thema’s komen vaak samen aan bod en kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Digitale vaardigheden zijn haast niet meer weg te denken bij een cursus over financiële zelfredzaamheid of sollicitatievaardigheden. Cursussen zijn steeds meer op maat ingericht naar de leerbehoefte van de deelnemer. Taalaanbieders en docenten ontwikkelen allerlei materialen om aan deze leerbehoeften van de deelnemers, maar ook landelijke, regionale en soms werkgeversbehoeften te voldoen. Er wordt veel ontwikkeld, maar er is ook veel op de markt! Tijdschrift Les geeft hier een overzicht.

Print

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.