Inhoud

Nedbox

Voor elk wat wils
2 mei 2016

Samenvatting

Ergens in 2014 hoorde Saar Deroo voor de eerste keer over de opzet van NEDBOX. Ze was onmiddellijk gewonnen voor het idee. Een samenwerking tussen verschillende partners met eigen expertises1 moest leiden tot een platform waarop anderstalige volwassenen door middel van filmpjes en krantenartikelen zelfstandig Nederlands konden oefenen. Als leerkracht is ze voortdurend op zoek naar interessant materiaal, en zeker voor luistervaardigheid was er weinig op de markt. Nadat de website in oktober 2015 officieel gelanceerd werd, was ze na vijf minuten fan, na een uur wilde ze iedereen fan maken.

Keuze te over

Een van de sterkste punten van de website is de mogelijkheid tot kiezen. Net zoals je bij een jukebox muziek kiest die past bij je stemming en voorkeur, vertrek je bij NEDBOX vanuit filmpjes en artikelen die aansluiten bij je leefwereld en interesses. Dat kan via de themapictogrammen op de hoofdpagina - met onderwerpen als 'werk', 'kinderen', 'gezondheid' en 'de wereld' - , maar je kunt ook zelf een onderwerp aangeven in de zoekbalk.

Als je daarna een interessant filmpje of artikel aanklikt, krijg je oefenreeksen op drie niveaus, van een tot drie sterren. Die komen ongeveer overeen met A1, A2 en B1 of hoger.

Verder kun je ook de graad van ondersteuning kiezen. De gebruiker kan ondertitels inschakelen, hints aanklikken en extra uitleg bij moeilijke woorden vragen.

De website is zeer gemakkelijk te navigeren en ik vind de niveaus goed verdeeld

Ten slotte is er ook een ruime keuze aan vaardigheden. In tegenstelling tot veel andere websites om Nederlands te leren, ligt de nadruk hier niet op grammaticaoefeningen of losstaande woordenschatoefeningen. De filmpjes en artikelen zijn een aanleiding voor opgebouwde leerpaden, die vertrekken vanuit een lees- of luisteroefening, maar op doordachte wijze zijn aangevuld met levensechte schrijfoefeningen en contextgerelateerde woordenschatuitbreiding. Zo geeft een fragmentje met een zieke baby uit de soap Thuis aanleiding tot een leesoefening waarbij je info zoekt op de website van een dokter. Daarna bekijk je op een afsprakenrooster bij welke dokter je terecht kunt. Vervolgens oefen je een dialoog waarbij je een afspraak maakt met de dokter. Je kunt heel gemakkelijk jezelf op nemen en terugbeluisteren. Er volgt een woordenschatoefening rond het thema dokter en je kunt afronden met een taak waarbij je de imperatief gebruikt om advies te geven (en ook hier is dit verwerkt in een spreekoefening!). Via een handige filter kan de gebruiker ook oefeningen van specifieke vaardigheden selecteren.

Een brede doelgroep

Doordat er zoveel keuze en differentiatie mogelijk is, is dit oefenplatform geschikt voor een heel brede doelgroep; voor zij die starten met Nederlands, voor gevorderden die extra verdieping rond bepaalde thema's zoeken, maar ook laaggeletterden en minder computervaardige gebruikers kunnen zich uit de slag trekken door de eenvoudige interface, het werken met pictogrammen en een handige instructietool in verschillende talen (onder meer Turks, Russisch, Arabisch). Op de website vind je bij 'tips voor begeleiders' ook suggesties om bepaalde doelgroepen te ondersteunen tijdens het werken met NEDBOX.

Vaardigheden centraal

De website is vanzelfsprekend een fantastische verzameling van authentiek luistermateriaal. De fragmenten confronteren de gebruikers met echte taal, met accenten, dialecten en tussentaal. Luistervaardigheid oefenen met videofragmenten is niet alleen leuker en realistischer dan louter audio, de beelden werken vaak ondersteunend. Ook bij de lees- en schrijfoefeningen werkt men zo vaak mogelijk met authentiek materiaal zoals een brochure lezen of een formulier invullen. Het integreren van spreekvaardigheid bij de oefenreeksen is vernieuwend en verrijkend. Gebruikers kunnen woorden of dialogen beluisteren en op eenvoudige wijze hun eigen antwoorden opnemen en beluisteren. Zo geeft een krantenartikel over moeilijk uitspreekbare woorden aanleiding tot het oefenen van een aantal vocalen (met foto's van de mondstand) en voor beginners en voor de gevorderden enkele tongtwisters waar je als leerkracht zelf gaat bij zweten: 'Er zit kroepoek in de zak van mijn broekpakbroek'.

Link met de echte wereld

Voor de oefeningen bij de filmpjes en artikelen is er duidelijk vertrokken vanuit een realistische insteek. De makers zetten in op levensechte, taakgerichte situaties. Via linkjes naar andere websites (bijvoorbeeld de VLAAMSE DIENST VOOR ARBEIDSBEMIDDELING EN BEROEPSOPLEIDING (VDAB) bij een fragment rond werk zoeken) maakt men onmiddellijk de transfer naar de echte wereld en haalt men het Nederlands uit de besloten context van de klas.

Daarnaast is NEDBOX ook een onderdompeling in de Vlaamse cultuur en media. Persoonskenmerken leren beschrijven aan de hand van de nieuwe K3 of een envelopje adresseren aan Sinterklaas, het is eens wat anders. Bij elk fragmentje of artikel staat er een link naar de website van het programma of de krant. Zo worden de gebruikers ook gestimuleerd om op eigen houtje tv-programma's te volgen.

Overal inzetbaar

Je kunt de website op veel verschillende manieren gebruiken. In de klas zijn de filmpjes ideaal om een bepaald thema in te leiden of af te sluiten. Een fragmentje over insectenburgers is voldoende om een geanimeerd klasgesprek rond eetgewoontes op gang te brengen. Je kunt de cursisten ook een filmpje als huiswerk laten bekijken en ze oefeningen aanraden op hun taalniveau. Zo vormen deze oefeningen voor de ene cursist een handige herhaling van wat in de klas werd aangeleerd en voor de sterkere cursisten zijn ze een extra verdieping.

In het licht van de vernieuwde Vlaamse Opleidingsprofielen NT22biedt NEDBOXde leerkrachten ook de mogelijkheid om te differentiëren en de cursisten filmpjes en artikelen te laten kiezen die aansluiten bij hun verschillende rollen in de samenleving. De website kan op die manier ook ingezet worden binnen rolgericht maatwerkhoeken.

Daarnaast kan NEDBOX ook gebruikt worden bij conversatiegroepen of vrijwilligerswerk. Voor elk van deze bovengenoemde contexten staan op de websites tips.

Maar – als fan van het eerste uur – motiveer ik mijn cursisten vooral om zelf met NEDBOX aan de slag te gaan. Via tablet, smartphone of pc, op elk moment en overal de mogelijkheid om Nederlands te leren, op jouw niveau en volgens je eigen interesses. En niet onbelangrijk: helemaal gratis!

Een cadeau voor leerkrachten, maar vooral voor Nt2-leerders! Dat bewijzen hun eigen woorden:

Cursisten aan het woord

Ik vind Nedbox interessant. Ik gebruik vooral sportnieuws voor mijn luisteroefening.
De website is zeer gemakkelijk te navigeren en ik vind de niveaus goed verdeeld. Alejandro

De website NEDBOX is goed en het helpt mij Nederlands te leren.
De oefeningen op de website helpen ons thuis. The films guided us to understand much better. They gave us guidelines of what was being spoken and led to our easy grasping of the content. I think this is one of the best methods of teaching as the leaner is able to comprehend better what he or she sees on the picture. Gladys

I used to use the website NEDBOX during my Dutch course. I still use it sometimes because it's very useful. The web is easy to use and it's very well designed for people of all edges. I like the choice of the topics and videos, because they are currently, you can learn Dutch at the same time you are watching news and play games. You can use it in any place with your tablet or Smartphone as well, so you don't need be at home for do activities.
I think is a very good way to learn Dutch in a funny way. Aïna

Nedbox is a great website to practice your listening skills. I enjoyed watching the videos and force myself to understand what people say on the videos and complete the exercise by answering the questions. Also, the different levels of difficulty make it more interesting. Andrés

Noten

Print PDF

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.