Inhoud

EPALE

Digitaal platform voor de volwasseneneducatie
14 maart 2016

Samenvatting

Op 16 december 2015 is EPALE officieel in gebruik genomen. EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe) is een digitaal platform voor én door professionals die actief zijn in de volwasseneneducatie in Europa. Wat is EPALE en wat zijn de voordelen voor het VE-veld? Marieke Hanekamp van het Nationaal Agentschap Erasmus+ vertelt ons meer.

Trefwoorden

Wat is EPALE?

De launch van EPALE werd op 16 december voorafgegaan door een sprankelend debat, waarbij debataanjagers als Henk Bakker (Ecorys), Mieke de Haan (MBO-raad) en Tijs Pijls (Nationaal Coördinatiepunt NLQF) als debataanjagers een stelling inluidden. Daarna werd EPALE officieel getoond aan het publiek.
Op het EPALE-platform vind je relevante informatie over het leren van volwassenen. In veel gevallen is de content toegevoegd door andere docenten, beleidsmakers, onderzoekers of vrijwilligers die zich bezighouden met het leren van volwassenen. Hierdoor sluit de informatie op EPALE goed aan bij wat er speelt in de volwasseneneducatie. Het gaat hierbij niet alleen om formeel leren, maar zeker ook om het leren dat buiten een schoolse context plaatsvindt. De focus ligt daarbij niet alleen op lezen en schrijven, maar ook op digitale vaardigheden en op participatie. Het doel van EPALE is om de kwaliteit van de volwasseneneducatie in Europa te verhogen.

EPALE is een digitaal platform voor én door professionals die actief zijn in de volwasseneneducatie in Europa

Wat is de link met Europa?

EPALE is beschikbaar in de 24 officiële EU talen. In ieder land dat meedoet aan EPALE, is een National Support Structure (NSS) aangewezen. Een NSS is verantwoordelijk voor de kwaliteit en promotie van EPALE. De NSS houdt contact met lokale belanghebbenden, biedt deelnemers ondersteuning in hun eigen taal en helpt om de content voor het platform te vertalen. In Nederland is het Nationaal Agentschap CINOP Erasmus+ aangewezen als NSS. Je kunt ze ontmoeten in dit filmpje. DE NSS wordt aangestuurd door de EACEA, het Uitvoerend Agentschap voor onderwijs, audiovisuele middelen en cultuur, onderdeel van de Europese Commissie.

In ieder land dat meedoet aan EPALE, is een National Support Structure (NSS) aangewezen

Hoe vind ik wat ik nodig heb?

Er wordt veel gepubliceerd, ontwikkeld en geschreven over volwasseneneducatie in Nederland en in Europa. Maar veel professionals geven aan moeite te hebben met het op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omdat de informatie versnipperd wordt aangeboden. EPALE probeert overzicht te bieden door zo volledig mogelijk te zijn en de grote hoeveelheid kwalitatief goede content te splitsen in vijf inhoudelijke thema's:

  • Ondersteuning van cursisten
  • Leeromgevingen
  • Sociale vaardigheden (life skills)
  • Kwaliteit
  • Beleid, strategieën en financiering

EPALE probeert overzicht te bieden door zo volledig mogelijk te zijn

Onder deze thema's valt de gehele diverse content: van beleidsstukken tot onderzoeksrapportages en van blogs tot interviews met betrokkenen uit het veld. Al met al staan er op dit moment al meer dan duizend kwaliteitsbronnen die betrekking hebben op volwasseneneducatie op EPALE. Onze community zorgt ervoor dat deze database continu blijft groeien.

Maar er is meer….

Naast de inhoudelijke thema's biedt EPALE een kalender waarop iedereen relevanteactiviteiten die in het land worden georganiseerd kan vermelden. Daarnaast biedt EPALE de functie voor het zoeken van een partner. Zoek je een partner uit Europa die met hetzelfde thema/dezelfde doelgroep bezig is? Wellicht wil je wel een internationaal project starten, maar heb je nog geen betrouwbare partners in je netwerk. Door een profiel aan te maken op EPALE kun je niet alleen content plaatsen, maar ook een oproep plaatsen voor een partner. Zo kun je kennis uitwisselen en van elkaars ervaringen en expertise leren.

Naast de inhoudelijke thema's biedt EPALE een kalender waarop iedereen activiteiten die in het land worden georganiseerd kan vermelden.

En hoorde ik nou iets over ambassadeurs?

Ja, dat klopt. EPALE werkt met ambassadeurs, professionals uit het brede veld van de volwasseneneducatie die een groot netwerk hebben en daardoor weten wat er speelt in het veld. Zij ondersteunen de NSS bij het maken van een vertaalslag van de praktijk naar het beleid (en andersom!). Ben je benieuwd wie de ambassadeurs zijn? Op EPALE vind je filmpjes waarin zij zichzelf voorstellen en hoor je van hen wat zij de meerwaarde van EPALE vinden.

EPALE werkt met ambassadeurs, professionals uit het brede VE-veld die een groot netwerk hebben en daardoor weten wat er speelt in het veld.

Hoe neem ik deel?

Maak een profiel aan en neem daarin zoveel mogelijk informatie op. Vertel de community wat uw professionele ervaring en interesses of huidige projecten zijn. Deel uw gedachten: als u graag blogs schrijft, horen we graag uw mening over verschillende onderwerpen. Met een paar muisklikken vraagt u toestemming om uw blog te publiceren. Ga op de website van EPALE naar 'blog' om aan de slag te gaan of doe mee aan discussies via het forum. Houd de community op de hoogte: hebt u interessante informatie gevonden of nieuws over een nieuwe methode of  aankomend evenement over volwasseneneducatie? Deel deze informatie dan ook op EPALE. Binnen enkele minuten kunt u nieuwe content op het platform plaatsen en doorgeven aan uw collega's. Zij kunnen hier vervolgens op reageren en aanvullingen geven. Zo versterken we elkaar, want EPALE is door en voor professionals!

Doe mee aan discussies via het forum en houd de community op de hoogte

Print

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.