Inhoud

Bij de Les 193

4 maart 2015

Samenvatting

We gaan steeds minder lezen, we lezen minder goed en we hebben minder plezier in lezen, zo concludeert Folkert Kuiken. De achteruitgang geldt voor meer vaardigheden, bijvoorbeeld schrijven.
In onderwijsland worden dan ook alle zeilen bijgezet om de taalvaardigheid van jongeren te vergroten, in Nederland vaak in het kader van de ingevoerde referentieniveaus voor taal en rekenen, vaak ook in het kader van taalbeleid. Ook met dit nummer wil Les weer haar steentje bijdragen, met artikelen over taalbeleid in het voortgezet onderwijs, taalonderwijs op de ISK/ OKAN en met deze keer ook veel aandacht voor taalbeleid op de universiteit, in het bijzonder de Universiteit van Amsterdam. Ook daar laat de vaardigheid in het Nederlands van een substantieel aantal eerstejaars namelijk te wensen over. In de artikelen worden knelpunten en oplossingen beschreven die ook herkenbaar zullen zijn voor docenten in voortgezet en beroepsonderwijs.
We openen echter met een artikel uit Antwerpen dat laat zien hoe ook maatschappelijke organisaties (andere dan onderwijs) taaldrempels verminderen, de communicatie verbeteren en taaloefenkansen creëren.
Inmiddels is Les veel meer online en kunt u tweewekelijks nieuwe artikelen vinden op www.tijdschriftles.nl. Nieuw op de site is de archieffunctie, waarin de artikelen uit de jaargang 2014 zijn opgenomen. Het archief wordt op dit moment uitgebreid tot 2010. U kunt er op thema zoeken, maar ook op auteur. U zult er ook een makkelijke printversie aantreffen. Wij wensen u veel (ook digitaal) leesplezier.

Redactie van Les

Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER