Inhoud
Bij de Les 193
Samenvatting
We gaan steeds minder lezen, we lezen
minder goed en we hebben minder
plezier in lezen, zo concludeert Folkert
Kuiken. De achteruitgang geldt
voor meer vaardigheden, bijvoorbeeld
schrijven.
In onderwijsland worden dan ook alle
zeilen bijgezet om de taalvaardigheid
van jongeren te vergroten, in Nederland
vaak in het kader van de ingevoerde
referentieniveaus voor taal en rekenen,
vaak ook in het kader van taalbeleid.
Ook met dit nummer wil Les weer
haar steentje bijdragen, met artikelen
over taalbeleid in het voortgezet
onderwijs, taalonderwijs op de ISK/
OKAN en met deze keer ook veel aandacht
voor taalbeleid op de universiteit,
in het bijzonder de Universiteit
van Amsterdam. Ook daar laat de
vaardigheid in het Nederlands van een
substantieel aantal eerstejaars namelijk
te wensen over. In de artikelen worden
knelpunten en oplossingen beschreven
die ook herkenbaar zullen zijn voor
docenten in voortgezet en beroepsonderwijs.
We openen echter met een artikel uit
Antwerpen dat laat zien hoe ook
maatschappelijke organisaties (andere
dan onderwijs) taaldrempels verminderen,
de communicatie verbeteren en
taaloefenkansen creëren.
Inmiddels is Les veel meer online en
kunt u tweewekelijks nieuwe artikelen
vinden op www.tijdschriftles.nl.
Nieuw op de site is de archieffunctie,
waarin de artikelen uit de jaargang
2014 zijn opgenomen. Het archief
wordt op dit moment uitgebreid tot
2010. U kunt er op thema zoeken,
maar ook op auteur. U zult er ook een
makkelijke printversie aantreffen.
Wij wensen u veel (ook digitaal)
leesplezier.
Redactie van Les
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER