Inhoud

Bij de Les 193

4 maart 2015

Samenvatting

We gaan steeds minder lezen, we lezen minder goed en we hebben minder plezier in lezen, zo concludeert Folkert Kuiken. De achteruitgang geldt voor meer vaardigheden, bijvoorbeeld schrijven.
In onderwijsland worden dan ook alle zeilen bijgezet om de taalvaardigheid van jongeren te vergroten, in Nederland vaak in het kader van de ingevoerde referentieniveaus voor taal en rekenen, vaak ook in het kader van taalbeleid. Ook met dit nummer wil Les weer haar steentje bijdragen, met artikelen over taalbeleid in het voortgezet onderwijs, taalonderwijs op de ISK/ OKAN en met deze keer ook veel aandacht voor taalbeleid op de universiteit, in het bijzonder de Universiteit van Amsterdam. Ook daar laat de vaardigheid in het Nederlands van een substantieel aantal eerstejaars namelijk te wensen over. In de artikelen worden knelpunten en oplossingen beschreven die ook herkenbaar zullen zijn voor docenten in voortgezet en beroepsonderwijs.
We openen echter met een artikel uit Antwerpen dat laat zien hoe ook maatschappelijke organisaties (andere dan onderwijs) taaldrempels verminderen, de communicatie verbeteren en taaloefenkansen creƫren.
Inmiddels is Les veel meer online en kunt u tweewekelijks nieuwe artikelen vinden op www.tijdschriftles.nl. Nieuw op de site is de archieffunctie, waarin de artikelen uit de jaargang 2014 zijn opgenomen. Het archief wordt op dit moment uitgebreid tot 2010. U kunt er op thema zoeken, maar ook op auteur. U zult er ook een makkelijke printversie aantreffen. Wij wensen u veel (ook digitaal) leesplezier.

Redactie van Les

Print PDF

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.