18/05 NT2-conferentie BVNT2 2019: Het vakmanschap van de docent. Utrecht
De grote NT2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten NT2 (BVNT2) zal volgend jaar plaatsvinden op zaterdag 18 mei in Utrecht, op een van de locaties van de HU in de Uithof, Padualaan 101. Het thema van de conferentie is: Het vakmanschap van de NT2-docent. De BVNT2 roept presentatoren op om een voorstel voor een bijdrage aan het programma in te dienen.
Hoe kun je je vakmanschap/vakvrouwschap blijven ontwikkelen als NT2-docent? Hoe werkt een vakkundig docent aan de eigen deskundigheid, gekoppeld aan de competenties zoals omschreven in het Competentieprofiel docent Nederlands als tweede taal. Dit alles ook in relatie tot allerlei ontwikkelingen binnen het NT2-vakgebied en de verschillende doelgroepen va het NT2-onderwijs.
Oproep presentatievoorstellen
De werkgroep Conferenties hoopt, dat het weer een inspirerend en leerzaam programma wordt voor veel NT2-docenten. Hierbij roepen we presentatoren op om via het bijgevoegde forumlier een voorstel voor een bijdrage aan het programma in te dienen via secretariaat@bvnt2.org. Op het formulier vindt u meer informatie over het thema en over de programmaonderdelen. U kunt tot eind januari 2019 een voorstel indienen. De werkgroep beoordeelt uiterlijk eind februari 2019 de ingediende voorstellen op bruikbaarheid.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder