28/09 Studiedag Mbo Taalacademie: Ga buiten je boekje!
Op vrijdag 28 september 2018 vindt in vergadercentrum de Eenhoorn te Amersfoort de eerstvolgende studiedag van de Mbo Taalacademie plaats. De dag is gewijd aan aansprekend onderwijs Nederlands. De ochtend zal in het teken staan van versterking van het taalonderwijs.
Ellen Klatter van de Hogeschool van Rotterdam legt uit hoe zowel docenten als studenten tot bloei kunnen komen. Ook nemen we vast een kijkje in de toekomst als Arjen van der Meijden van het Kohnstamm Instituut de vereiste taalcompetenties in het beroepenveld onder de loep neemt.
In de middag ligt de nadruk vooral op het stimuleren van leesvaardigheid. Hoe vaak leest men en wat wordt er vooral gelezen? Peter van Duijvenboden van Stichting Lezen geeft een kijkje in het leesgedrag van Nederlanders en beschrijft experimenten met leesbevordering en leesmotivatie. Het zal voor weinig mensen nieuws zijn: mbo-studenten lezen niet veel en niet graag.
Wilt u eens iets anders dan een tekst met vragen? Jacqueline Evers-Vermeul van de Universiteit van Utrecht behandelt alternatieve werkvormen om aan leesvaardigheid te werken.
Naast inspirerende sprekers kunnen deelnemers ook interactieve clinics volgen.
Aanmelden
Meld u aan via info@mbotaalacademie.nl
Voor meer informatie zie de website van de Mbo Taalacademie. https://www.mbotaalacademie.nl/
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder