Libelle Winterboek
Sinds 2022 maken Stichting Lezen en Schrijven en de redactie van Libelle elk jaar een tijdschrift in een lager taalniveau dan hun reguliere uitgave (A2/B1) en met eenvoudige vormgeving. De artikelen in deze editie zijn korter en hebben makkelijke woorden. Ook geeft de vormgeving meer rust, waardoor het geschikt is voor mensen die moeite hebben met bijvoorbeeld lezen en schrijven.
Extra speciaal is de hulp die de redactie kreeg van een groep ervaringsdeskundigen bij het maken van het winterboek. Zij hielpen mee met het bedenken van onderwerpen voor artikelen over dagjes uit, mode, psychologie en wonen.
In de editie winter 2025/2026 gaat er extra aandacht uit naar het verbeteren van basisvaardigheden voor op het werk. Het winterboek geeft tips over het vinden van vacatures, solliciteren en cursussen basisvaardigheden via de werkgever. Ook zijn er op verzoek van de ervaringsdeskundigen meer cijfer- en woordpuzzels toegevoegd.
De Libelle winterboeken liggen gratis bij onder meer bibliotheken, gemeentehuizen, huisartsenpraktijken en roc's.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


