Woordplaten voor dove leerlingen
Speciaal voor dove en slechthorende leerlingen hebben Johan Guns (tekenaar), Griet Geysels, Filip Loncke en Marijke Lippens van het instituut Sint-Gregorius woordplaten ontwikkeld. De multimodale methode kwam tot stand door een intense samenwerking van professionelen met jarenlange ervaring met dove leerlingen en een tekenaar. Ze richt zich tot jongeren met een taalstoornis, anderstalige jongeren en dove en slechthorende jongeren die moeite hebben met het aanleren van gesproken en geschreven Nederlands.
Filip Loncke: "Een woord kan je op verschillende manieren representeren. Woorden kan je opslaan in een mentaal lexicon. Woorden vormen netwerken, het mentale woordenboek van de leerlingen. Woordplaten zijn niets anders dan alle modaliteiten (gebaar-woord-schriftbeeld-tekening/prenten verbonden in jouw hoofd), die worden weergegeven in een didactisch materiaal. In het onderwijs weet men dit al lang."
Meer informatie en een filmpje over de woordplaten is hier te vinden.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder