Nieuw verschenen: Sonny boy, een waargebeurd verhaal in makkelijke taal
In 2023 was het de titel voor Heel Nederland Leest: Sonny boy van Annejet van der Zijl. Eenvoudig Communiceren maakte een eenvoudige versie voor mensen die moeite hebben met lezen.
Sonny boy is een ontroerend, waargebeurd verhaal over liefde. In 1928 verhuist de jonge Surinamer Waldemar naar Nederland om te studeren. Hij huurt een kamer in Den Haag, bij een Hollandse vrouw met vier kinderen, Rika. Maar dan worden de twee verliefd. Als Rika zwanger wordt van Waldemar, is dat een enorm schandaal.
Het stel krijgt van niemand steun en leeft een tijd in grote armoede. Met hun zoontje, hun sonny boy, proberen ze toch een gelukkig bestaan op te bouwen. Maar dan begint de Tweede Wereldoorlog. Ze besluiten joodse onderduikers in huis te nemen. En dat heeft grote gevolgen.
Sonny boy maakt deel uit van de serie Leeslicht, eenvoudige hertalingen van bekende bestsellers op leesniveau A2/B1. Deze boeken zijn geschikt voor volwassenen in bijvoorbeeld het NT1- of NT2-onderwijs. Door deze hertalingen kunnen ook mensen die moeite hebben met lezen, meepraten over deze populaire boeken. Veel boeken in deze serie zijn daarnaast verfilmd, zoals Sonny boy. Door het kijken van de film kan men zich beter verplaatsen in het boek.
Auteur: Annejet van der Zijl
Hertaling: Marian Hoefnagel
Prijs: €12,-
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderUit de praktijk: Spelletjes in de les
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer in de rubriek Uit de praktijk, een column van Jenneke de Nerée over spelletjes in de NT2-les.
Lees verder

