Handige folder bij rapport over NT2-leerders met visuele beperking
Voor migranten met een visuele beperking die het Nederlands als tweede taal (NT2) leren is het volgen van passend NT2-onderwijs lastig. De voornaamste reden hiervoor is dat er bij docenten NT2, en bij het NT2-onderwijs betrokken instanties onvoldoende kennis aanwezig is over de moeilijkheden en kansen die zich voordoen bij deze doelgroep. VU-NT2 Research heeft, in opdracht van Bartiméus, literatuuronderzoek verricht om een antwoord te vinden op onderstaande vragen.
1. Hoe leert iemand met een visuele beperking een tweede taal en welke problemen en kansen doen zich daarbij voor?
2. Welke (effectief bewezen) didactische aanpakken zijn er voor tweedetaalleerders met een visuele beperking?
De weerslag van dit literatuuronderzoek is te lezen in dit rapport. Met de makers van het rapport is ook een interview agenomen. Klik hier om te luisteren.
VU-NT2 heeft een folder gepubliceerd over lesgeven aan NT2-leerders met een visuele beperking. Hierin staan praktische en didactische tips
voor NT2-docenten. De folder kun je via deze link bereiken.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder