Zorg voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV)
Bijna alle ISK’s hebben te maken met leerlingen die als minderjarige zonder familie naar Nederland zijn gekomen. Deze leerlingen kennen we als amv – een afkorting van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De amv’s hebben veel overeenkomsten met hun klasgenoten. Net als de andere ISK-leerlingen hebben zij afscheid moeten nemen van hun thuisland. En net als hun klasgenoten beleven zij hun puberjaren in een nieuwe context en moeten zij een nieuwe taal leren in een onbekende schoolomgeving.
Echter er zijn ook verschillen met de andere leerlingen. De overgrote meerderheid van de amv’s heeft een lange en vaak traumatische vluchtroute achter de rug. Onderzoeker Eva Klooster verzorgde een presentatie hierover op de LOWAN-vo directiebijeenkomst ISK’s op 20 maart 2024. LOWAN besloot eerder een praktijkonderzoek te laten doen om meer zicht te krijgen op de mogelijkheden om AMV’s te ondersteunen. Eva bezocht in opdracht van LOWAN, scholen en sprak met leerlingen, professionals uit het onderwijs, de zorg en de omgeving van de ISK’s. De presentatie is hier te zien.
Het artikel dat hierover geschreven is staat hier.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder