Update Analyse leer- en toetsmiddelen volwasseneneducatie beschikbaar!
Het Steunpunt ve heeft in 2012 een inventarisatie laten uitvoeren naar materialen en toetsen die in de volwasseneneducatie gebruikt worden voor Nederlandse taal (met name NT1), rekenen en digitale vaardigheden. Dit voorjaar is er een update op deze analyse uitgevoerd: Rapport 2015 Aan de slag met leer- en beoordelingsmateriaal voor volwassenen.
De inventarisatie uit 2012 werd geanalyseerd en gecategoriseerd aan de hand van de standaarden en eindtermen ve. Zo ontstond een overzicht van de toepasbaarheid van verschillende materialen en toetsen op de verschillende niveaus en inzicht in lacunes in het aanbod.
Deze eerder gemaakte inventarisatie is nu aangevuld met nieuw gemaakte materialen die zijn verschenen tussen 2012 en 2015. Ook is de inventarisatie aangescherpt en aangevuld met een overzicht van toetsmateriaal dat inzicht biedt in de bruikbaarheid/ geschiktheid van de meetinstrumenten voor verschillende doeleinden (bijlage 6). Rapport inclusief bijlagen is te downloaden via de website van Steunpunt ve.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


