Portfolio bij LASLLIAM
LASLLIAM(Literacy And Second Language Learning for the Linguistic Integration of Adult Migrant) is een nieuwe Europese referentiegids voor alfabetiseringsonderwijs in een tweede taal aan volwassen migranten.
Bij deze referentiegids is door de makers van Melkwegplus een Taalpaspoort en een Portfoliobiografie ontwikkeld. Zowel paspoort als biografie geven de mogelijkheid om met behulp van tekeningen en foto’s je eigen leven in beeld te brengen.
Het doel van het Taalpaspoort is registreren én waarderen van de talen die de leerder beheerst. Door het invullen van de Biografie zijn de leerders zich bewust van hun vermogen tot leren en hebben de leerders concrete leerdoelen geformuleerd.
De documenten zijn zowel in pdf als word beschikbaar. Dat stelt docenten in staat om onderdelen weg te laten, toe te voegen of anders te labelen. Alle documenten zijn op de site van melkwegplus te vinden en kunnen gratis worden gedownload.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder

