Beter lezen en schrijven in het mbo: veel voorkomende vragen
De afgelopen drie jaar heeft het Expertisecentrum Nederlands samen met ROC Zadkine en het Centraal Planbureau een groot onderzoek uitgevoerd naar de taalvaardigheidsontwikkeling van eerstejaars leerlingen mbo (BOL niveau 3 en 4). De uitvoering van dat onderzoek heeft veel inzichten opgeleverd over de uitdagingen waar docenten Nederlands in het mbo mee te maken hebben.
Vragen als ‘hoe geef ik effectief instructie zodat mijn leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen?’ of ‘hoe werk ik aan woordenschatuitbreiding?’ kwamen regelmatig voorbij. De onderzoekers hebben de meest voorkomende vragen verzameld, en daarbij concrete handreikingen ontwikkeld. Ook vindt u lesvoorbeelden en korte filmfragmenten, afkomstig uit verschillende mbo-klassen.
Voor meer informatie zie de site van het Expertisecentrum.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder