Beter lezen en schrijven in het mbo: veel voorkomende vragen
De afgelopen drie jaar heeft het Expertisecentrum Nederlands samen met ROC Zadkine en het Centraal Planbureau een groot onderzoek uitgevoerd naar de taalvaardigheidsontwikkeling van eerstejaars leerlingen mbo (BOL niveau 3 en 4). De uitvoering van dat onderzoek heeft veel inzichten opgeleverd over de uitdagingen waar docenten Nederlands in het mbo mee te maken hebben.
Vragen als ‘hoe geef ik effectief instructie zodat mijn leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen?’ of ‘hoe werk ik aan woordenschatuitbreiding?’ kwamen regelmatig voorbij. De onderzoekers hebben de meest voorkomende vragen verzameld, en daarbij concrete handreikingen ontwikkeld. Ook vindt u lesvoorbeelden en korte filmfragmenten, afkomstig uit verschillende mbo-klassen.
Voor meer informatie zie de site van het Expertisecentrum.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


