Oproep: denk mee over nieuws in makkelijke taal
De NOS heeft samen met de stichting Lezen en Schrijven een nieuwsformat ontwikkeld: het NOS Nieuws van de Week: drie onderwerpen in makkelijke taal. Dit is een journaal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal (NT1’ers en NT2’ers), waarin drie nieuwsonderwerpen van die week aan bod komen.
De NOS zoekt contact met taal-docenten die mee willen doen met dit project en feedback willen geven.
https://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweekhttps://www.lezenenschrijven.nl/nosnieuwsvandeweek
Als publieke omroep in Nederland heeft de NOS de taak om nieuws toegankelijk te maken voor iedereen. Soms vraagt dit maatwerk. Bijvoorbeeld voor mensen die moeite hebben met het volgen van de Nederlandse taal en met lezen en schrijven. Samen met de stichting Lezen en Schrijven onderzocht de NOS hoe ze nieuws voor laaggeletterden toegankelijker kunnen maken.
Naar aanleiding van dat onderzoek heeft de NOS samen met stichting Lezen en Schrijven een nieuwsformat ontwikkeld: het NOS Nieuws van de Week: drie onderwerpen in makkelijke taal. Dit is een journaal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal (NT1’ers en NT2’ers), waarin drie nieuwsonderwerpen van die week aan bod komen. In dit tien minuten durende journaal gebruikt de nieuwslezer eenvoudige taal en legt complexe woorden extra uit. De makers van dit journaal houden daarnaast rekening met de toon, het tempo, het beeldgebruik, de vormgeving en de combinatie van onderwerpen.
Op basis van feedback NT1- en NT2-cursisten heeft stichting Lezen en Schrijven dit journaal samen met de NOS steeds wat aangepast en opnieuw getest. Het resultaat: een journaal dat mensen uit onze testgroepen goed kunnen volgen. En het gesprek en de discussie over actuele onderwerpen op gang brengt.We willen dit journaal nu verder verspreiden onder mensen die moeite hebben met taal. En dus hebben we hulp nodig van taaldocenten!
Hoe kun je als taaldocent helpen?
De komende maanden (tot en met maart 2022) werkt een gespecialiseerd team van NOS-redacteuren iedere week aan een nieuwsuitzending. Daarin komen in 10 minuten drie belangrijke nieuwsonderwerpen van die week aan bod.
Iedere woensdag om 17:00 publiceert de NOS die uitzending op www.nieuwsvandeweek.nos.nl. Ook kan je de nieuwste aflevering per mail ontvangen door te abonneren op de wekelijkse nieuwsbrief, waarvoor je je kan aanmelden.
In jouw taalcursus maak je tijd vrij om met de groep naar dit journaal te kijken, en eventueel de uitzending kort na te bespreken.
Via deze weg hopen we dat meer laaggeletterden de NOS en het journaal leren kennen. En onderzoeken we hoe we het journaal in de toekomst verder kunnen verspreiden. Daarnaast willen we het format verder aanscherpen: het is immers nog steeds in ontwikkeling. En dus horen we graag van taaldocenten en van cursisten wat beter kan.
Samengevat
Ben je taaldocent en heb je interesse in dit project en wil je meedoen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Dat is vrijblijvend: je kan dan nog steeds zelf beslissen of je wel, niet of soms mee wil doen.
Wil je ook feedback geven? Dan kan je de vragenlijst invullen die we elke week gaan meesturen in de nieuwsbrief. Als je het leuk vindt om intensiever met ons mee te denken: meld je dan aan voor de Whatsapp-groep. Kijk daarvoor hier.
Heb je vragen? Laat het de NOS dan weten! Je kan een mailtje sturen. Kijk daarvoor op de site van stichting Lezen en Schrijven.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder