Shadow Game, documentaire over een reis door de schaduwwereld van Europa
Iedere dag proberen tieners, wier thuisland door oorlog is verwoest, Europese grenzen over te steken. Op zoek naar bescherming en een beter leven voert hun reis door een schaduwwereld die wij nooit zien. Hierover is een lange documentaire (90 min), een serie korte follow-up docu’s (30 min), een adventure game en een multimedia serie / tentoonstelling gemaakt.
De jonge vluchtelingen trotseren mijnenvelden, wilde dieren, snelstromende rivieren, smokkelaars en gewelddadige grenswachten. ‘The game’ noemen de jongeren het levensgevaarlijke oversteken van zo’n grens. Shadow Game is een reis door de schaduwwereld van Europa, met tienervluchtelingen als onze gidsen.
Een aantal hoofdpersonen uit Shadow Game is uiteindelijk in Nederland aangekomen. Zij komen terecht op ISK’s. Over hun levens hier hebben we twee follow-up documentaires gemaakt: Jano&Shiro, a Brother’s Journey en Hammoudi’s Dream. De eerste film is al te zien op de site van Shadow Game, en gaat met name over het grote verschil tussen het beleid als je 18- of 18+ bent. Shiro is o.a. gefilmd in de klas op de ISK Doetinchem waar hij voor het eerst in zeven jaar weer naar school ging. Hammoudi’s Dream is eind juni uitgekomen en focust vooral op de dromen en ambities van de 17 jarige Mohammed (Hammoudi is zijn bijnaam) en de wens om zijn moeder weer te zien. Mohammed heeft op de ISK Zutphen en ISK Olympia College in Rotterdam gezeten.
Shadow Game is meer dan een documentaire. Het is een transmedia project over jonge alleenreizende vluchtelingen van Eefje Blankevoort en Els van Driel, gemaakt in nauwe samenwerking met journalist en vertaler Zuhoor al Qaisi. Het project bestaat uit een lange documentaire (90 min), een serie korte follow-up docu’s (30 min), een impact campagne, adventure game en een multimedia serie / tentoonstelling in samenwerking met Cigdem Yuksel.
De documentaire is op verschillende platforms te zien. Ook op de LOWAN-studiedag wordt er in een workshop aandacht besteed aan dit project.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


