Digitaal inclusieve wijk. Groepsaanbod op maat in Vlaanderen
Het initiatief Digitaal inclusieve wijk ziet dat ook anderstaligen nood hebben aan ondersteuning in de digitale wereld. Door de taalbarrière kunnen zij vaak moeilijk deelnemen aan het regulier aanbod, waardoor acties op maat aangewezen zijn. Enkele voorbeelden.
Smartfun in Antwerpen. Elke week werd een app onder de loep genomen en uitgetest op het eigen toestel. Er werd zoveel mogelijk aangesloten bij het dagelijkse leven.
In Kortrijk werd een lessenreeks voor anderstaligen uitgewerkt ‘ICT meets NT2’, een aanbod op maat van anderstaligen die Nederlands aan het leren zijn en willen bijleren over computer en smartphone. Tempo en woordgebruik zijn op maat van de lesgroep.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


