TINK-training voor taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Wil je medewerkers in de kinderopvang trainen in goede taal- en interactievaardigheden? Er worden trainers gezocht die een licentie willen verkrijgen om de TINK-training te verzorgen in kinderopvangorganisaties.
TINK is een training voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Als er iets bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van jonge kinderen, dan zijn dat goede interactievaardigheden van de pedagogisch medewerker. Met TINK leren pedagogisch medewerkers hoe ze die kunnen verbeteren en toepassen. Daarnaast verbeteren ze ook hun eigen taalvaardigheid. In TINK staan zes verschillende interactievaardigheden centraal. Deelnemers krijgen feedback op hoe ze deze interactievaardigheden nu inzetten en hoe ze die kunnen verbeteren.
ITTA ontwikkelde deze training samen met Sardes en het Expertisecentrum Nederlands, in het kader van het programma Kwaliteitsimpuls van het ministerie van SZW, dat wordt gecoördineerd door BKK. Het ministerie van SZW heeft in december besloten TINK van Sardes/ITTA/EN en Oog voor interactie van het NJi op te nemen in de subsidieregeling. Bij SZW kan dus subsidie aangevraagd worden voor het volgen van TINK.
(Nt2-)trainers kunnen de tweedaagse TINK-trainersopleiding volgen, waarin je delen van de TINK-training doorloopt: de inhoudelijke onderdelen, de werkvormen en het werken met verschillende instrumenten zoals de Kijkwijzers. Je leert via modeling, reflectie en oefening hoe je de TINK-training uitvoert. De trainersopleiding is bedoeld voor trainers verbonden aan een extern trainingsbureau of werkzaam als zelfstandig trainer.
Om deel te kunnen nemen aan deze trainersopleiding moet je beschikken over enige trainersvaardigheden en kennis van de doelgroep. Daarnaast moeten trainers verbonden zijn aan een extern trainingsbureau of zelfstandige trainers een CRKBO-registratie hebben. Kennis van Nederlands op de werkvloer is een belangrijke aanvullende kwaliteit.
Wil je je aanmelden voor deze trainersopleiding? Kijk dan direct op website van Sardes voor meer informatie en trainingsdata.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met het ITTA: petra.popma@itta.uva
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder