Kennispunt taal en rekenen MBO heeft Handreiking onderwijs aan NT2-ers in het MBO gepubliceerd
Goede taalvaardigheid is van essentieel belang voor het goed volgen van onderwijs. Mensen die kort in Nederland zijn komen wonen (instromers vanuit isk en inburgeringstrajecten) beheersen de taal onvoldoende om hun opleiding succesvol te doorlopen. Daarom heeft Kennispunt taal en rekenen MBO een handreiking gepubliceerd.
Hierbij gaat het dan niet alleen om het halen van de (generieke) taalexamens, maar ook om de benodigde taalvaardigheid om deel te kunnen nemen aan het onderwijs en de BPV. Mbo-scholen zoeken vervolgens naar mogelijkheden om deze studenten te helpen.
In deze handreiking staan maatregelen en instrumenten beschreven, die mbo-scholen kunnen inzetten om studenten met een NT2-achtergrond te ondersteunen bij het succesvol deelnemen aan de opleiding en het halen van het mbo-diploma.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


