Actief burgerschap in OKAN
Deze website van GO! richt zich naar de Vlaamse OKAN-teams die aan de slag willen gaan met het GO! leerpad Actief burgerschap in OKAN. Alle informatie over het leerpad, de achterliggende visie en de ondersteunende tools vind je op deze website.
Actief burgerschap zit in het hart van het pedagogisch project van het GO!. Als concretisering van en aanvulling op de Leerlijn Actief Burgerschap voor secundaire scholen ontwikkelde het GO! een leerpad Actief burgerschap voor OKAN.
Het hoofddoel van dit leerpad, dat gekoppeld wordt aan de ontwikkelingsdoelen voor OKAN, is jongeren in OKAN tools in handen geven om volwaardig te participeren aan onze samenleving én om deze samenleving zelf mee vorm te geven.
Het leerpad is competentiegericht en is opgebouwd rond vier hoofdcompetenties: communiceren, filosoferen, duurzaam samenleven en arbeidsgerichte competenties.
We kiezen voor een empowermentbenadering bij het coachen van jongeren in OKAN bij hun groei in burgerschapscompetenties.
Om leerlingen en leraren in OKAN te ondersteunen bij het groeien in actief burgerschap, ontwikkelde het GO! een competentiewaaier Actief burgerschap voor leerlingen en inspiratiebox voor leraren.
Het leerpad werd ontwikkeld in samenwerking met 4 GO!-scholen. Laat je inspireren door het introductiefilmpje.
Het leerpad Actief burgerschap in OKAN werd ontwikkeld in het kader van het FIER-project, gesponsord door de Europese commissie.
Olha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder