Nieuw: Spreektaal 3
Op 28 januari 2021 lanceert Stichting Het Begint met Taal voor alle taalvrijwilligers van Nederland SpreekTaal 3! Het materiaal bestaat uit vijftien praktische modules geschikt voor anderstaligen met niveau van A2-B1. Daardoor sluit het goed aan op de nieuwe inburgeringswet.
Met het materiaal oefenen nieuwkomers gericht hun spreekvaardigheid, zodat ze de Nederlandse taal sneller en beter onder de knie krijgen. Het Begint met Taal ontwikkelde SpreekTaal 3 samen met VU-NT2 en ervaren coördinatoren en taalvrijwilligers. Van Dale geeft het materiaal uit.
SpreekTaal 3 is speciaal gemaakt voor alle vrijwilligers die anderstaligen een-op-een of in groepjes – zoals in taalcafés – begeleiden. Ook NT2-docenten kunnen aan de slag met SpreekTaal 3. Het is eenvoudig in gebruik. De modules gaan over dagelijkse onderwerpen zoals werk, gezondheid, school, leren en ondernemen. Alle anderstaligen kunnen met het materiaal oefenen: van praktijk-opgeleid tot hoogopgeleid. SpreekTaal 3 is de uitbreiding op de twee bestaande series van SpreekTaal 1 en 2.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


