Taalcoaching in de inburgering? Dat kan zo!
In november lanceerde Het Begint met Taal een aantal handreikingen, onder andere voor taalscholen, over hoe je taalcoaching in de inburgering slim kunt organiseren. Taalcoaching speelt een belangrijke rol in de nieuwe inburgering.
In de nieuwe wet inburgering staat duaal leren – de taal in combinatie met participatie – centraal. Een nieuwe taal leer je het snelst door goed taalonderwijs én veel oefenen in de praktijk (taalkilometers maken). Taalcoaching is voor alle inburgeraars en in alle routes van toegevoegde waarde, juist omdat vrijwilligers maatwerk bieden.
Hoe maak je taalcoaching onderdeel van het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)? Wat kun je hierin betekenen als gemeente, taalschool en taalcoach-organisatie?
Vind al je antwoorden op deze vragen in drie praktische handreikingen.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder