Taalcoaching in de inburgering? Dat kan zo!
In november lanceerde Het Begint met Taal een aantal handreikingen, onder andere voor taalscholen, over hoe je taalcoaching in de inburgering slim kunt organiseren. Taalcoaching speelt een belangrijke rol in de nieuwe inburgering.
In de nieuwe wet inburgering staat duaal leren – de taal in combinatie met participatie – centraal. Een nieuwe taal leer je het snelst door goed taalonderwijs én veel oefenen in de praktijk (taalkilometers maken). Taalcoaching is voor alle inburgeraars en in alle routes van toegevoegde waarde, juist omdat vrijwilligers maatwerk bieden.
Hoe maak je taalcoaching onderdeel van het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)? Wat kun je hierin betekenen als gemeente, taalschool en taalcoach-organisatie?
Vind al je antwoorden op deze vragen in drie praktische handreikingen.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER