Taalcoaching in de inburgering? Dat kan zo!
In november lanceerde Het Begint met Taal een aantal handreikingen, onder andere voor taalscholen, over hoe je taalcoaching in de inburgering slim kunt organiseren. Taalcoaching speelt een belangrijke rol in de nieuwe inburgering.
In de nieuwe wet inburgering staat duaal leren – de taal in combinatie met participatie – centraal. Een nieuwe taal leer je het snelst door goed taalonderwijs én veel oefenen in de praktijk (taalkilometers maken). Taalcoaching is voor alle inburgeraars en in alle routes van toegevoegde waarde, juist omdat vrijwilligers maatwerk bieden.
Hoe maak je taalcoaching onderdeel van het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)? Wat kun je hierin betekenen als gemeente, taalschool en taalcoach-organisatie?
Vind al je antwoorden op deze vragen in drie praktische handreikingen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


