Taalcoaching in de inburgering? Dat kan zo!
In november lanceerde Het Begint met Taal een aantal handreikingen, onder andere voor taalscholen, over hoe je taalcoaching in de inburgering slim kunt organiseren. Taalcoaching speelt een belangrijke rol in de nieuwe inburgering.
In de nieuwe wet inburgering staat duaal leren – de taal in combinatie met participatie – centraal. Een nieuwe taal leer je het snelst door goed taalonderwijs én veel oefenen in de praktijk (taalkilometers maken). Taalcoaching is voor alle inburgeraars en in alle routes van toegevoegde waarde, juist omdat vrijwilligers maatwerk bieden.
Hoe maak je taalcoaching onderdeel van het persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP)? Wat kun je hierin betekenen als gemeente, taalschool en taalcoach-organisatie?
Vind al je antwoorden op deze vragen in drie praktische handreikingen.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder