Belangrijkste conclusies

De digitale geletterdheid van nieuwkomers kan binnen hun inburgeringstraject verbeterd worden, maar dan moeten we rekening houden met een aantal punten:

Het is belangrijk de ondersteuning rond digitale geletterdheid op de persoonlijke noden van inburgeraars af te stemmen. Algemene ICT-cursussen lijken daarvoor niet de effectiefste optie. 

De onderzoekers raden aan om geïntegreerd te werken en praktijkgerichte ondersteuning in authentieke contexten aan te bieden. Werken met levensechte, concrete situaties werkt voor de nieuwkomer het meest motiverend.

Begeleiding op het vlak van digitale geletterdheid hoeft niet per se in het Nederlands te gebeuren. Ondersteuners kunnen de moedertaal van de nieuwkomer of een internationale contacttaal gebruiken om ICT-toepassingen toe te lichten.

Binnen een inburgeringstraject is de tijd beperkt. Daarom is het belangrijk ook buiten dat traject ondersteuningsnetwerken voor nieuwkomers uit te bouwen.

Heel wat digitale toepassingen zijn moeilijk voor laaggeletterde nieuwkomers. Daarom hebben ze nood aan begeleiders met voldoende expertise. Gemeentelijke overheden moeten wat dat betreft hun verantwoordelijkheid opnemen.

Heel wat online toepassingen zijn nodeloos complex. De ontvangende maatschappij moet zelf ook haar steentje bijdragen tot een vlot gebruik van haar digitale toepassingen, door voor makkelijkere alternatieven te zorgen.

Er moeten oefensites komen, zodat laaggeletterde nieuwkomers in een veilige oefenomgeving aan hun digitale vaardigheden kunnen werken.

  •