Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt. Onderzoek
De Vlaamse samenleving wordt steeds digitaler. Laaggeletterde nieuwkomers zijn niet altijd voldoende digitaal vaardig wat een volwaardige participatie aan hun nieuwe maatschappij in de weg staat. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven en het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, gingen in het onderzoe Op zoek naar een inburgeringstraject dat klikt na welke mate laaggeletterde nieuwkomers al dan niet digitaal vaardig zijn, wat hun 'digitale' noden zijn en in welke mate en op welke manieren de digitale geletterdheid van nieuwkomers binnen hun inburgeringstrajecten versterkt kan worden.
Belangrijkste conclusies
De digitale geletterdheid van nieuwkomers kan binnen hun inburgeringstraject verbeterd worden, maar dan moeten we rekening houden met een aantal punten:
Het is belangrijk de ondersteuning rond digitale geletterdheid op de persoonlijke noden van inburgeraars af te stemmen. Algemene ICT-cursussen lijken daarvoor niet de effectiefste optie.
De onderzoekers raden aan om geïntegreerd te werken en praktijkgerichte ondersteuning in authentieke contexten aan te bieden. Werken met levensechte, concrete situaties werkt voor de nieuwkomer het meest motiverend.
Begeleiding op het vlak van digitale geletterdheid hoeft niet per se in het Nederlands te gebeuren. Ondersteuners kunnen de moedertaal van de nieuwkomer of een internationale contacttaal gebruiken om ICT-toepassingen toe te lichten.
Binnen een inburgeringstraject is de tijd beperkt. Daarom is het belangrijk ook buiten dat traject ondersteuningsnetwerken voor nieuwkomers uit te bouwen.
Heel wat digitale toepassingen zijn moeilijk voor laaggeletterde nieuwkomers. Daarom hebben ze nood aan begeleiders met voldoende expertise. Gemeentelijke overheden moeten wat dat betreft hun verantwoordelijkheid opnemen.
Heel wat online toepassingen zijn nodeloos complex. De ontvangende maatschappij moet zelf ook haar steentje bijdragen tot een vlot gebruik van haar digitale toepassingen, door voor makkelijkere alternatieven te zorgen.
Er moeten oefensites komen, zodat laaggeletterde nieuwkomers in een veilige oefenomgeving aan hun digitale vaardigheden kunnen werken.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder