Laaggeletterde nieuwkomers in Vlaanderen. Onderzoek
Taal- en geletterdheidstrajecten leiden niet altijd tot duurzame en succesvolle participatie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven bundelde de krachten met het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, om vanuit een interdisciplinaire bril nieuwe onderzoeksgebaseerde impulsen te kunnen geven aan het huidige beleid:
Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse en
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)
Het rapport Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse geeft een uniek en tot hiertoe onbestaand beeld van de groep nieuwkomers in België die moeite heeft met lezen en schrijven en van de (extra) hindernissen die ze hierdoor tegenkomen vanaf hun aankomst in België.
Belangrijkste conclusies
Laaggeletterdheid is een reële en complexe problematiek binnen de Belgische asielopvang, waarvoor aangepaste ondersteuning aangewezen is. Het onderzoek kwam tot volgende conclusies:
- Een niet verwaarloosbare groep nieuwkomers in de asielopvang (anno 2019) is ongeletterd of niet voldoende geletterd om volop te participeren in de Belgische maatschappij.
- Geletterdheid niet kan worden gezien als een binair concept, maar komt voor in verschillende graden en vormen.
- Laaggeletterdheid vormt een hindernis in verschillende dagdagelijkse, concrete situaties, maar vormt ook een bredere, extra kwetsbaarheid.
- Er komen al een aantal strategieën voor bij hulpverleners om met laaggeletterdheid om te gaan, maar die worden niet overal noch systematisch toegepast. In vele gevallen is men zich nog niet bewust van laaggeletterdheid als problematiek.
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)
Ook laaggeletterde nieuwkomers op weg naar werk ondervinden heel wat hindernissen. Met steun van ESF probeerden we deze groep meer perspectief te bieden via het opzetten van een non-formeel aanbod dat niet expliciet focust op geletterdheid of taalverwerving Nederlands, maar wel belangrijke oefenkansen biedt via een lerend netwerk waarin het verwerven van arbeidscompetenties centraal staat. Vanaf oktober lees je er alles over in het rapport Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen?
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER