Laaggeletterde nieuwkomers in Vlaanderen. Onderzoek
Taal- en geletterdheidstrajecten leiden niet altijd tot duurzame en succesvolle participatie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Het Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven bundelde de krachten met het HIVA, Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, om vanuit een interdisciplinaire bril nieuwe onderzoeksgebaseerde impulsen te kunnen geven aan het huidige beleid:
Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse en
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)
Het rapport Laaggeletterdheid bij nieuwkomers in de Belgische asielopvang: een verkennende analyse geeft een uniek en tot hiertoe onbestaand beeld van de groep nieuwkomers in België die moeite heeft met lezen en schrijven en van de (extra) hindernissen die ze hierdoor tegenkomen vanaf hun aankomst in België.
Belangrijkste conclusies
Laaggeletterdheid is een reële en complexe problematiek binnen de Belgische asielopvang, waarvoor aangepaste ondersteuning aangewezen is. Het onderzoek kwam tot volgende conclusies:
- Een niet verwaarloosbare groep nieuwkomers in de asielopvang (anno 2019) is ongeletterd of niet voldoende geletterd om volop te participeren in de Belgische maatschappij.
- Geletterdheid niet kan worden gezien als een binair concept, maar komt voor in verschillende graden en vormen.
- Laaggeletterdheid vormt een hindernis in verschillende dagdagelijkse, concrete situaties, maar vormt ook een bredere, extra kwetsbaarheid.
- Er komen al een aantal strategieën voor bij hulpverleners om met laaggeletterdheid om te gaan, maar die worden niet overal noch systematisch toegepast. In vele gevallen is men zich nog niet bewust van laaggeletterdheid als problematiek.
Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen (te verschijnen in oktober 2020)
Ook laaggeletterde nieuwkomers op weg naar werk ondervinden heel wat hindernissen. Met steun van ESF probeerden we deze groep meer perspectief te bieden via het opzetten van een non-formeel aanbod dat niet expliciet focust op geletterdheid of taalverwerving Nederlands, maar wel belangrijke oefenkansen biedt via een lerend netwerk waarin het verwerven van arbeidscompetenties centraal staat. Vanaf oktober lees je er alles over in het rapport Lerend netwerk als sleutel voor een betere arbeidsmarktintegratie van niet-gealfabetiseerde anderstaligen?
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder